Wijzer in de zorg

Op het gebied van zorgoproepsystemen is er qua technologie al enorm veel mogelijk. De vraag is alleen of een zorginstelling wel altijd gebaat is bij state of the art systemen. Over deze en andere vraagstukken spreken we met twee experts van veiligheidsbedrijf Hertek.

 

Hertek is specialist in elektronische oplossingen voor veiligheid. Dit bestrijkt gebieden als brandveiligheidssystemen (detectie, melding, ontruiming en blusgasinstallaties), noodverlichting, zorg & communicatie, beheer en onderhoud, opleidingen en certificering. Hoewel vanaf de begindagen actief in de zorg, kwam de voornaamste groei aanvankelijk voort uit brandoplossingen. “Dat komt grotendeels omdat we brandmelding toegankelijk hebben gemaakt voor de installateur,” vertelt Algemeen Directeur Marcel Hermkens. “Wij voegden als enige in de markt bij onze producten een gedegen handleiding, zodat een installateur het apparaat in de muur kon schroeven, draadjes en melders aan kon sluiten en het zelf in bedrijf kon stellen. Bestaande partijen in die tijd hielden dat allemaal bij zichzelf. Daar hebben wij veel marktaandeel op gewonnen. Inmiddels hanteert de concurrentie dit innovatieve verdienmodel ook.”

 

De geschiedenis

Algemeen Directeur, Marcel Hermkens, vertelt hoe zijn vader in dienst was van de kantoorfirma Ahrend. “Hij verkocht onder meer brandmeldsystemen van Simplex. Later ging hij ook producten van de Noorse firma Eltek verkopen. Begin jaren 90 deed Ahrend onder meer de divisie van de hand waar mijn vader werkte. Met steun van Eltek – die er baat bij had het afzetkanaal in Nederland te behouden – heeft mijn vader die businessunit van vijf man overgenomen. Hermkens en Eltek wordt Hertek en in 1993 ging het bedrijf van start in Eindhoven.” Hertek groeide voorspoedig, zodat het reeds in 1999 zijn intrek nam in een gloednieuw pand in Weert. In 1997 was zoon Marcel in het bedrijf gekomen en in 2003 nam hij het roer volledig over van zijn vader. “We hebben de koers gewoon vastgehouden. Een boot die goed vaart moet je vooral zo laten varen.” Tegenwoordig werken er ongeveer 140 mensen bij Hertek. De helft van hen – servicemedewerkers, salesmensen en projectleiders – zit in het land, dicht bij de klanten. Sinds 2004 zijn de aandelen van het Noorse Eltek teruggekocht en is Hertek een volledig zelfstandig familiebedrijf.

 

Continuïteit

Oscar Blom, Strategisch Product Manager bij Hertek, vertelt dat er veel bedrijven zijn die zich exclusief focussen op zorgoproepsystemen of op zorgdomotica. “Toegegeven, wij zijn niet zo groot als Siemens, maar in de zorg zijn wij op ons gebied wel een leverancier met een betrouwbare omvang en continuïteit. Wij hebben zonder meer de meeste handjes in het veld. Bovendien valt er voor een zorginstelling veel synergie te behalen tussen onze diverse activiteiten. In ieder nieuw pand moeten ook brandmeldinstallaties, noodverlichting en hulpoproepsystemen. Een belangrijk voordeel is dat een klant op al die gebieden één aanspreekpunt heeft én service ontvangt over alle productgroepen.”

 

Bijzondere toegevoegde waarde

Begin 2014 lanceerde Hertek een nieuw concept onder de vlag ‘Wijzer in de Zorg’. Blom legt uit: “Een klant wordt er wijzer van als hij zaken doet met ons. Dat begint bij ons landelijk dekkende netwerk van technici die 24×7 beschikbaar zijn. Ook bij een ingebruikname gaan wij niet eerder weg dan nadat alle eventuele problemen zijn opgelost en gebruikers bekend zijn met het systeem. We hebben onze eigen projectleiders en een volledig op IP gebaseerd productassortiment, wat het geheel uitstekend te managen maakt. Dankzij de IP-basis kunnen we gemakkelijk allerlei randapparatuur installeren, zoals zorgoproepsystemen, camerasystemen, communicatieapparatuur en telefooncentrales. Dat kunnen we in dezelfde ict-infrastructuur onderbrengen. Wij willen onze zorgklanten ondersteunen met de juiste oplossingen. Natuurlijk moet het kastje aan de muur wel de juiste functies hebben en goed werken. Dat is de basis. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de klant de juiste oproep en de juiste informatie krijgt op het juiste moment en bij de juiste persoon.”

Hertek hecht grote waarde aan een goede samenwerking met de klant. De feedback die ze ontvangen wordt gebruikt bij de continue doorontwikkeling van hun oplossingen. Op deze manier worden nieuwe toepassingen geïntegreerd die helpen het zorgproces efficiënter te maken. “Het uiteindelijke doel,” benadrukt Blom nog eens, “is dat de klanten met onze inzet echt wijzer worden, dat wij ze een bijzondere toegevoegde waarde geven.”

 

Gouden en bronzen eieren

Alle systemen die Hertek levert zijn gebaseerd op proven technology. “Niet alleen moet een en ander betaalbaar zijn,” licht Hermkens toe, “maar veel klanten zijn er niet aan toe om te werken met state of the art technologie. Zo kunnen we probleemloos beelden naar een smartphone of tablet sturen, zodat een zorgwerker een bepaalde situatie direct visueel kan controleren. Toch vragen nog maar weinig klanten om dergelijke geavanceerde toepassingen. Zorgmedewerkers zijn doorgaans niet bezig met technologie. Zij zijn goed in het verlenen van zorg en dat is echt een wezenlijk andere wereld dan die van de techniek. Daarom is het belangrijk dat de producten die je levert goed aansluiten bij de doelgroep die ermee moet werken. Hertek levert zeker gouden eieren, maar ook bronzen. Als een instelling bijvoorbeeld om zo’n tablet-oplossing vraagt, vragen we hen eerst om het nut hiervan goed af te wegen. Daar helpen wij instellingen ook bij. Onze ervaren adviseurs, projectleiders en technici denken vanaf het begin tot het eind mee. En onze praktijk leert dat instellingen niet altijd om ‘the latest & greatest’ vragen. Sommige klanten zijn bijvoorbeeld al blij dat ze op IP over kunnen en eindelijk van ISDN af zijn.”

 

Dwaalpreventie

Demente bewoners die gaan dwalen kosten de zorgverleners veel tijd. Volgens de laatste inzichten is het goed om dementerende ouderen de gelegenheid tot dolen te geven, of de illusie daarvan. Door te vermijden dat ze zich opgesloten voelen, is er minder angst. Bij de bouw van nieuwe zorginstellingen wordt er al rekening gehouden met routes voor de ‘dolers’, met voldoende daglicht, zithoekjes onderweg enzovoort. Van dit soort ontwikkelingen blijft Hertek op de hoogte, zodat hun systemen daar op zijn afgestemd. Zo werkt hun moderne dwaalpreventie- en detectiesysteem met leefcirkels. Daarbij kun je per bewoner voor verschillende tijdstippen instellen hoever diens bewegingsvrijheid reikt. Sommigen mogen zich vrij door het gebouw bewegen, maar niet het gebouw uit, terwijl anderen de afdeling niet af mogen. De cliënten dragen een chip bij zich en bij alle deuren zit een leesunit die conform de instellingen de deur afsluit of opent.

 

Filter

Hertek is met hun Sonevo Zorgplatform voornamelijk in de long term care actief, zoals verstandelijk gehandicaptenzorg, nachtzorgbewaking en ouderenzorg. Hun filosofie is: ‘zoveel mogelijk intelligentie op de kamer zelf’. Blom licht toe: “Systemen die veel intelligentie op de server plaatsen, zijn sterk afhankelijk van rekenkracht en verbindingen. Onze systemen stellen in de kamer zelf vast of er iets aan de hand is. Pas dan gaat het signaal door naar het centrale systeem. Hierdoor worden servers en netwerken veel minder zwaar belast. De kamerunits zijn eigenlijk kleine zelfstandige computers, die als het ware een filter zijn tussen de cliënt en de zorgverlener, waardoor er minder mensen nodig zijn. Voorheen zat er in ieder gebouw een nachtwaker, terwijl er nu een paar ambulante mensen aanwezig zijn en er iemand de centrale bedient. Een ander groot voordeel van intelligentie op de kamer, is dat we zeer flexibel zijn in het toevoegen van extra functies of sensoren zonder dat het centrale systeem daarbij wordt belast.”

Bij klanten vraagt Hermkens altijd waarom ze voor Hertek hebben gekozen. “De meesten antwoorden dat wij het beste met ze meedachten. Als tweede noemen ze bewezen technologie en als derde prijs. En dat omschrijft wel in de kern wie wij zijn.”

 

Contact: 0495-584111 / info@hertek.nl / www.wijzerindezorg.nl

Gerelateerde berichten...