X2mobile is een slimme stap

“We hebben vaste en mobiele telefonie totaal geïntegreerd”

Innovatie is en blijft de drijvende kracht van telefonie-expert X2com. Groot geworden met Voice over IP, timmert het bedrijf al enige tijd stevig aan de weg met drie andere concepten op het gebied van telefonie. De meest recente propositie heet X2mobile, waarover we spreken met directeur Job Dirksen.

Naast het innovatieve karakter van de onderneming kan X2com ook bogen op diepgaande kennis van de techniek op telecomgebied. “De kennis waar we bij aanvang reeds over beschikten hebben we in de daaropvolgende jaren verder uitgediept,” vertelt Job Dirksen. “Aan de basis van onze innovatiedrive op het gebied van techniek ligt onze eigen visie. Een belangrijke inspiratiebron is ons partnernetwerk. Zij zijn een luisterend oor in de markt. Wil je succesvol opereren dan moet je echt naar deze mensen luisteren. Je kunt werkelijk van alles ontwikkelen – de sky is de limit – maar dan moet je wel weten waar vraag naar is. Ook op de langere termijn”

Vier pijlers
Vanuit deze kennisexpertise en drang tot innovatie is X2com gekomen tot de vier pijlers waar de organisatie momenteel op rust. Te beginnen uiteraard met VoIP, bellen via een internetverbinding. Hiermee valt een stevige besparing op de vaste kosten en de belkosten te behalen. X2VoIP is flexibel en schaalbaar. Zo is er geen limiet op het aantal gelijktijdige gesprekken per telefoonnummer. “Het is in de loop van ons bestaan enorm stabiel geworden,” vertelt Dirksen niet zonder trots. “Het systeem is volledig redundant, PGP-proof (pretty good privacy) en er is geen single point of value meer in onze VoIP-omgeving, dus wat er ook uitvalt, we kunnen altijd doordraaien. We groeien op dit domein nog steeds hard.”

Een tweede pijler is het aanbieden van breedbandverbindingen met het internet, of dat nu via xDSL of glasvezel is. Hierbij is continuïteit een absolute voorwaarde. X2desk, een moderne, digitale, webbased telefooncentrale, hangt nauw samen met X2mobile, de derde en vierde pijler. Omdat er maar één verbinding met het internet nodig is, levert deze complete en gebruiksvriendelijke virtuele telefooncentrale enorme financiële voordelen op. Maar een bedrijf gaat er met X2desk ook qua schaalbaarheid, flexibiliteit en bereikbaarheid flink op vooruit.

M1405.p25.vrouwaantelefoon

Besparen op de totale kosten voor telefonie
Voor X2com staat 2014 voor een belangrijk deel in het teken van de vierde pijler: X2mobile. Met deze dienst worden mobiele en vaste telefonie compleet geïntegreerd. Hiermee krijgt mobiele telefonie dezelfde gebruiks- en beheerfuncties als vaste telefonie. “Voorheen werd telefonie standaard intern afgehandeld en liepen er nog een heleboel mensen buiten rond met mobieltjes,” aldus Dirksen. “Tel de kosten daarvan maar eens bij elkaar op. Bovendien was dat qua gebruik erg moeilijk te kanaliseren. Er bestaat een grote behoefte om telefonie budgettair en beheertechnisch beter in te richten.”

Het beheer van X2mobile verloopt via een reeds bestaande telefooncentrale (in combinatie met X2VoIP) of via de X2desk omgeving. Intern en extern kan er met X2mobile dus gewoon naar de kantoorextensie worden gebeld, wat altijd uitkomt op het mobiele apparaat van de betreffende persoon. Andersom stuurt het systeem wanneer er wordt uitgebeld het mobiele nummer én het vaste nummer mee. Vanaf een mobiel toestel kan dus via een intern nummer gebeld worden naar vaste toestellen. Het werkt op alle mobieltjes, omdat het systeem niet met data maar met sim werkt.

UC op mobiel
Dirksen licht toe dat de mobiele markt al enige tijd verzadigd is. “Daarbinnen kun je je nauwelijks meer onderscheiden op prijs of kwaliteit. Het echte onderscheid ligt op innovatie naar het vaste netwerk toe. Een van de belangrijke voordelen van X2mobile is dat medewerkers met hun vaste kantoornummer overal bereikbaar zijn. Mensen zijn niet meer gebonden aan hun bureau. Dit levert enorm veel voordelen op met name voor bedrijven met bijvoorbeeld een groot buitenterrein, of met veel ambulante medewerkers in de bouw of transport.”

X2mobile creëert een aantal faciliteiten die normaal niet beschikbaar zijn op mobiel, zoals een bezetindicatie; door de integratie van X2mobile is de status van mobiele telefoons zichtbaar op de toestellen van het vaste telefonie systeem. Je ziet dus altijd of iemand beschikbaar is. De doorschakelmogelijkheden zijn veel eenvoudiger, met of zonder ruggespraak. Kortom: Unified Communications komt beschikbaar op mobiel. Dirksen: “Je kunt bepalen of een mobieltje wel of niet bereikbaar is. Wanneer hij wel bereikbaar is, maar hij neemt niet op, kan automatisch doorgeschakeld worden naar een collega op kantoor of naar de telefooncentrale. Je kunt het zien als een draadloos toestel, waarmee je de hele wereld over kunt. Het is dus iets anders dan het opvangen van meerdere nummers op één sim. In onze oplossing kun je in principe wel 1000 nummers op één apparaat laten uitkomen.”

Minder onnodig gebel
Het onder controle brengen en houden van kosten lukt het beste wanneer bedrijven X2mobile als een totaalconcept benaderen. De dienst ‘an sich’ is niet substantieel goedkoper vergeleken met wat mobiele aanbieders rekenen. “Die zitten qua prijsstelling al op rock bottom,” weet Dirksen. “Daar kan niemand onder gaan zitten. De echte winst valt te behalen met het slimmer inrichten van het systeem, zodat mensen bijvoorbeeld minder of helemaal geen onnodige gesprekken meer voeren. Stel dat een chauffeur op een dag bij tien klanten meubels moet bezorgen. Hij moet hen een kwartier van tevoren bellen om zijn komst aan te kondigen. Je kunt dan instellen dat de chauffeur naast enkele gebruikelijke nummers alleen die tien telefoonnummers kan bellen. Ook valt te denken aan een koppeling tussen de telefooncentrale en het CRM-pakket, zodat mensen op het juiste tijdstip hun telefoongesprekken voeren. Op deze manieren kun je de helft van de onnodige gesprekken, of pogingen daartoe, voorkomen. Ook het gebeld worden is op die manier in te richten.”

Slimmer
Samenvattend pleiten drie grote voordelen voor X2mobile. Dirksen: “Je kunt het serviceniveau van je organisatie verbeteren, omdat je bereikbaarheid veel beter in te richten is. Doordat alle externe toestellen bij de organisatie worden betrokken, heb je veel meer mogelijkheden om je klanten te koppelen aan de medewerkers die ze echt willen spreken op de tijden dat het hen uitkomt. Ten tweede kun je het telefoonverkeer efficiënter afhandelen. Iemand die een persoon wil bereiken, ziet direct wanneer hij bezet is, dus hoeft hij het ook niet te proberen hem te bereiken. Bovendien is het klantvriendelijker. Ten slotte is er het grote voordeel om te besparen op de totale kosten voor telefonie. Onnodig bellen kan tot een minimum worden gereduceerd. Door per toestel specifieke nummers toe te wijzen die gebeld mogen worden en door tijdzones aan te brengen. Ook onnodige belpogingen worden voorkomen vanwege bezetindicatie op alle toestellen (intern en extern) Naast de besparing die dit oplevert (belkosten en wijdwinst), levert het ook veel gemak en flexibiliteit op.

De voordelen van X2mobile op een rij

– Vast en mobiel in één krachtige totaaloplossing
– Grip op alle kosten voor telefonie
– Complete regie over al het telefoonverkeer
– Wereldwijde dekking
– Werkt op alle mobiele telefoons

Over X2com
X2com levert professionele telecom diensten aan bedrijven en instellingen. Dat doen ze via een sterk netwerk van meer dan 250 partners.

 

Gerelateerde berichten...