Zorginstellingen staan voor flinke ict-inhaalslag

In zorginstellingen moeten zorgverleners regelmatig identieke gegevens tot driemaal registeren. Dit gebeurt veelal op papier. Dit kost tijd, tijd die niet meer kan worden besteed aan patiënten. Verzekeraars en beroepsverenigingen stellen echter steeds vaker hoge eisen aan de zorginhoudelijke patiëntenregistratie. Niet in de laatste plaats omdat de tarieven al jaren onder druk staan. Om die reden kunnen vrijgevestigde praktijken niet meer zonder automatisering om patiëntengegevens uitgebreid en efficiënt te registreren.  M1406.ZORG.p15.iphoneinhand.groot

Grotere softwareleveranciers geven vaak aan dat zorgverleners zelf specialistische dossiers kunnen opstellen. Dat kan met ‘building blocks’ uit het generieke ZIS/EPD. Maar is het wel efficiënt om zorgverleners zelf te laten ‘sleutelen’ als er goede, kant en klare alternatieven beschikbaar zijn, zoals Incura van WinBase? Deze alternatieven, vaak gebouwd vanuit een jarenlange expertise, werken veel efficiënter en geven zorgverleners veel meer mogelijkheden.

Ontstaan Incura
De WinBase Groep levert al bijna twintig jaar gebruiksvriendelijke en betaalbare software voor de (para)medische sector. Op dit moment werken meer dan 6000 zorgverleners met WinBase producten. Continu worden, op basis van opgedane ervaringen uit het veld, vernieuwingen en innovaties toegepast. Zo werd twee jaar geleden de webbased versie van Incura ontwikkeld, inspelend op mobiele toepassingen. Bovendien kunnen zorgverleners met de softwareproducten van WinBase gemakkelijker de richtlijnen volgen en beter adviseren over de status van de behandeling. Met Incura heeft WinBase zich bewezen als innovatieve trendsetter op het gebied van zorg en ICT voor de (para)medische sector.

Vierde generatie
De specialistische EPD’s zoals Incura zijn inmiddels bij de vierde generatie van het Gartner EPD-model aangekomen: ‘De collega’. Aan de vijfde generatie, ‘De mentor’, wordt met meerdere kennisinstituten hard gewerkt. Hier is aanvullend onderzoek voor nodig, in verband met het analyseren van patronen in de informatiestromen.

De software
Incura is een alles-in-één online pakket met agenda, EPD, kwaliteitsaudit, facturering en, indien gewenst, een geïntegreerde boekhouding. Incura werkt via de private cloud:gegevens staan niet op de eigen computer, maar op een centraal beheerde server. Deze servers voldoen aan de hoogste eisen wat betreft beveiliging, beschikbaarheid en toegangsautorisatie. Incura is volledig aan te passen aan elke situatie. Hierdoor hoeven zorgverleners minder tijd te besteden aan de administratie en houden ze meer tijd over voor de zorg aan patiënten. Incura beschikt over specialistische dossiers die de richtlijnen nauwkeurig volgen. Gebruikers geven zelf aan welke formulieren nodig zijn, waarbij de verslagleggingsrichtlijnen leidend zijn. Dit is zowel in te stellen door de zorgafdeling als door de ict-afdeling. Door deze specialistische en flexibele software aan te sluiten op het algemene ECD worden administratieve lasten beperkt.

Multidisciplinaire setting
De specialistische software kan uitstekend in een multidisciplinaire setting worden gebruikt. Incura is beschikbaar voor fysiotherapie, oefentherapie, logopedie, ergotherapie en GGZ. Aan een versie voor diëtisten wordt gewerkt. Iedere zorgverlener komt in het systeem en heeft zijn eigen formulieren. Tegelijkertijd kunnen gebruikers, indien de rechten daarvoor worden vrijgegeven, ook de registraties van collega-zorgverleners van dezelfde patiënt inzien. Op deze manier kunnen verschillende disciplines eenvoudig samenwerken. Bovendien is het mogelijk met externe zorgverleners en combinatiepraktijken te werken. Omdat Incura webbased is, is het geschikt voor het gebruik door meerdere vestigingen. Ook kunnen patiënten eenvoudig (delen van) hun dossier online inzien.

Overzicht in één scherm
Incura bevat een uitgebreide en overzichtelijke agenda en planner. Met behulp van kleurcoderingen kan de agenda geheel naar eigen wensen worden ingericht. Daarnaast is het mogelijk om de agenda’s van meerdere zorgverleners in één scherm overzichtelijk naast elkaar weer te geven. Vanuit de agenda zijn alle relevante onderdelen uit het Zorgdossier met een paar kliks bereikbaar.

Zorgpaden samenstellen
Gebruikers richten Incura naar eigen wens in door middel van zorgpaden. Alleen de formulieren, meetinstrumenten en vragenlijsten die voor een patiënt relevant zijn worden getoond. Een zorgverlener heeft op deze manier niet te maken met vragen die voor een patiënt niet van toepassing zijn. Bovendien worden er geen stappen uit het methodisch handelen overgeslagen. Oefeningen en 3D-animaties van veel voorkomende klachten zijn in het pakket geïntegreerd. Fysiotherapeuten kunnen de verschillende klachten en andere effecten grafisch op een bodychart aangeven. Voor aan het bed is een klinisch dossierformulier beschikbaar.

   M1406.ZORG.p15.iphoneinhand.klein   M1406.ZORG.p15.ipadinhand

Eenvoudig sjablonen maken
Incura beschikt over een eigen tekstverwerker met verschillende sjablonen voor correspondentie. Daarnaast is het mogelijk eenvoudig zelf sjablonen aan te maken en toe te voegen aan het dossier van een patiënt. Zo kan de correspondentie worden aangepast aan de huisstijl van de instelling. De tekstverwerker van Incura kan Office-documenten zonder extra licentiekosten inladen.

Geïntegreerd Abakus expertsysteem
In 2012 besloten WinBase en Abakus samen te gaan. Sindsdien vormt het expertsysteem van Abakus een belangrijk geïntegreerd onderdeel in Incura. Het Abakus expertsysteem bevat inmiddels meer dan 500 meetinstrumenten, testen en vragenlijsten. Alle scores worden automatisch berekend, zodat de zorgverlener hier veel tijd mee kan besparen.

iPhone en Android
Incura is met de komst van de Incura Pro app de eerste EPD-software op iPhone en Android. Met deze app gaat Incura nog verder in gebruiksvriendelijkheid. Wie via smartphone inlogt op de beveiligde omgeving van Incura, kan de agenda raadplegen en afspraken inzien, compleet met patiëntinformatie en een foto van de patiënt. Daarnaast kan de gebruiker eenvoudig afspraken inplannen en per patiënt, voorafgaand aan de afspraak, een alert ontvangen. Verder kan via de Incura Pro app het patiëntendossier snel worden geraadpleegd en kunnen er eenvoudig video’s, foto’s, PDF-bestanden of geluidsopnames aan het dossier worden toegevoegd. Bovendien is er direct inzicht in het behandeljournaal, taken en signaleringen.

Over de auteur
Eric de Boer is algemeen directeur van WinBase Groep. Tevens is hij bestuurslid van de Vereniging van Organisaties voor ICT in de Zorg (oizorg.nl). Voorheen werkte hij als director training facilities bij KLM.

nl.linkedin.com/in/ewhdeboer

www.incura.nl

Incura iPhone App

https://itunes.apple.com/nl/app/incura-pro/id777553212?mt=8

Gerelateerde berichten...