Wat hebben Lego en Zara gemeen? Innovatie!

In de jaren 00 ontwikkelde Lego zich tot een enorm innovatief bedrijf. Een belangrijke rol speelde daarbij de innovatiematrix van Lego.

In het kort kwam het erop neer dat het bedrijf een aantal veranderdimensies onderkende en daaraan bij elk nieuw idee per dimensie een graad van innovatie koppelde. Van nieuwe ideeën werd verwacht dat ze in de vorm van de matrix aan het topmanagement werden gepresenteerd. Als je tenminste funding wilde hebben voor de verdere ontwikkeling van je idee.

 

Bouwstenen

Die manier van denken kunnen we ook loslaten op onze tien bouwstenen. We onderkennen vier niveaus van innovatie:

1 Geen vernieuwing: helemaal niet nieuw, business als usual

2 Kleine vernieuwing: anders, maar we schrikken er niet van

3 Bestaand, maar hier nieuw: het idee zelf bestaat, maar is op dit gebied nog nooit toegepast

4 Helemaal nieuw: zoiets is nog nooit eerder vertoond.

Op die manier kun je per bouwsteen aangeven wat het niveau van (benodigde) innovatie is. Zo ontstaat de innovatiematrix, een eenvoudig overzicht van de bijdrage aan de innovatie van de tien bouwstenen, met per bouwsteen een korte toelichting: wat is de bijdrage van die bouwsteen en waarom is de bijdrage aan de innovatie van het aangegeven innovatieniveau?

 

Zara

De modewinkel Zara heeft als strategie het voortdurend aanpassen van de collectie, zodat geen vrouw (sorry!) de winkel voorbij kan lopen zonder even te kijken ‘of er iets nieuws is’. Ter ondersteuning hebben ze in ieder kledingstuk een RFID-tag[3. Daarmee kunnen ze precies bijhouden hoe kledingstukken door de winkel bewegen.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van april.

Gerelateerde berichten...

X