33% van bedrijven in de IT- en datacentersector heeft plan voor duurzaamheid

klimaatverandering

Uit rapporten van 451 Research en Forrester blijkt dat het grootste deel van de IT- en datacenterindustrie nog aan het begin staat van duurzaamheidsinitiatieven. 73% van de organisaties noemt duurzaamheid als tweede bedrijfsprioriteit, terwijl slechts 33% zegt een strategisch duurzaamheidsplan te hebben opgesteld

De twee onderzoeken onthulden een perceptie-versus-realiteitsdilemma, waarbij veel bedrijfsorganisaties geloven dat hun duurzaamheidsprogramma’s geavanceerder zijn dan in werkelijkheid. Dit is te concluderen uit de resultaten aangezien “de maturiteitsevaluaties van bijna de helft van de respondenten (48%) niet overeenkwamen met een eerder antwoord”. Forrester richtte zich op colocatie en ontdekte dat 73% van de organisaties duurzaamheid als tweede bedrijfsprioriteit noemen, maar slechts 33% zei een strategisch duurzaamheidsplan opgesteld te hebben.

Bedrijfswaarde als drijfveer

De onderzoekers stelden vast dat veel ondernemingen denken dat zij verder zijn in hun duurzaamheidstraject dan zij in werkelijkheid zijn. Voor deze groep is de belangrijkste drijfveer voor duurzaamheid de bedrijfswaarde. Bedrijven beginnen met het meten van het energieverbruik en breiden vervolgens uit naar andere duurzaamheidsmetingen en -instrumenten. De grootste uitdagingen in hun verduurzaming zijn onder meer het optimaliseren van het energieverbruik, gevolgd door het verkrijgen van consistente data en meetdata (voor grote bedrijven) en een gebrek aan deskundig personeel (voor startende organisaties).

Onderzoekers ondervroegen 1.033 besluitvormers op het gebied van duurzaamheid bij colocatieproviders wereldwijd, met als doel de drijvende krachten achter verduurzaming in de colocatieprovider-industrie te onderzoeken. De studie onderzocht ook de belangrijkste uitdagingen voor colocatiespelers en in welke technologie zij het meest investeren.

Juiste partner verhoogt slaagkans

Uit analyses bleek dat organisaties een sterke, alomvattende strategie voor verduurzaming missen. Slechts 33% zegt dat hun bedrijf een strategisch duurzaamheidsplan heeft opgesteld. Dit geeft aan dat de industrie nog aan het begin staat van duurzaamheidsinitiatieven. Het document stelde vast dat het vinden van de juiste partner om organisaties te helpen slagen, een belangrijk onderdeel is van het succes op het gebied van duurzaamheid. Ook bleek dat bedrijven die een extern duurzaamheidsadviesbureau hebben ingehuurd als onderdeel van hun duurzaamheidsinitiatieven, 33% meer kans hebben op een hoge mate van volwassenheid.

Gerelateerde berichten...