Wetsvoorstel verbiedt valse consumentenbeoordelingen webwinkels

consumenten ACM webshop

Volgend jaar komt er een verbod op plaatste van valse consumentenbeoordelingen bij webshops. Dat is de kern van een wetsvoorstel van minister Stef Blok van Economische Zaken en Klimaat. Ook minister Sander Dekker van Rechtsbescherming tekende mee.

Het voorstel ligt nu bij de Tweede Kamer. Het maakt deel uit van een reeks dezelfde voorstellen in de hele EU die allemaal tegelijk uiterlijk eind mei 2022 moeten ingaan. Dat betekent dat dezelfde regels dus ook gaan gelden bij het doen van online aankopen over de grens.

Het wetsvoorstel ‘modernisering consumentenbescherming’ stelt naast het verbod op valse recensies ook dat bij zoekresultaten altijd duidelijk moet zijn dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Webwinkels én online platforms krijgen verder de verplichting om consumenten uitgebreider te informeren over bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het afhandelen van defecten.

Controleren

Dat betekent dat handelaren consumentenbeoordelingen altijd eerst moeten controleren op echtheid voordat ze onder het artikel komen. En er komt ook een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews ook echt zijn van consumenten die het product daadwerkelijk kochten.

Ook moeten zij aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat een algoritme bijhoudt wat de consument heeft gekocht en welke websites deze heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.

Retourzendingen

Ook de retourzendingen moeten eenvoudiger worden, volgens het wetsvoorstel. Zo moeten online platforms consumenten voortaan laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen. De consument weet zo duidelijker wie te benaderen bij problemen. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde van de zoekresultaten die de consument ziet tot stand komt.

Consumenten gebruiken volop ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media, waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. Aanbieders van dergelijke diensten moeten volgens het nieuwe voorstel meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en dit te beëindigen. Ook krijgen consumenten het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’. Dat betekent dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.

De regels kennen ook sancties. Als een bedrijf geen gevolg geeft aan een gezamenlijk verzoek van toezichthouders om een overtreding te beëindigen, kunnen autoriteiten in 1 of meerdere lidstaten een boete opleggen. Die is minimaal 4% van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...