Winst PostNL stijgt 5.000 procent door e-commerce

Security - Mobile Device Management van G Data

E-commerce zorgde bij PostNL afgelopen jaar voor 5.000 procent meer winst in 2020. Dat is goed voor een recordomzet van 3,2 miljard euro. De nettowinst kwam daarmee uit op 213 miljoen euro.

Dat betekent een groei van 14 en 5.225 procent. Dat betekent 337 miljoen verzonden pakketten. Dat is een record, zegt PostNL maandag bij de presentatie van de jaarcijfers. 2020 was het beste jaar ooit voor de postbezorger.

De cijfers zijn vooral te danken aan de uitbraak en de gevolgen van de coronapanemie. De meeste mensen waren daardoor gedwongen om gebruik te maken van e-commerce.

Feestdagen

Het hardst ging het allemaal in het vierde kwartaal van 2020. Rond de feestdagen schoot het bezorgen van bestellingen via e-commerce helemaal de hoogte in. PostNL boekte daardoor inj dit kwartaal alleen een miljard euro omzet. De winst kwam toen uit op een winst van 161 miljoen euro. Ter vergelijking: in het vierde kwartaal van het jaar daarvoor kende het bedrijf nog een verlies van 4 miljoen euro.

Dat betekent onder andere dat het bedrijf meer bonussen aan het personeel gaat uitkeren. Het bedrijf verhoogde daarom de prestatie-afhankelijke beloning van medewerkers. Dat geldt ook voor wie werkt voor partners van het bedrijf die werken in de sortering en bezorging.

Alle mooie cijfers ten spijt verwacht PostNL dat het niveau van pakketbezorging weer gaat dalen dit jaar. De verwachting is dat 25 miljoen van 337 miljoen bezorgde pakketten eenmalige acties waren.

Wel denkt het bedrijf dat de langer lockdown gaat leiden tot meer e-commerce en dus extra pakketten in het eerste kwartaal van dit jaar. Daarnaast geldt dat er ook extra kosten zullen zijn door het extra openhouden van post- en pakketpunten. Dat kostte in de eerste twee maanden van dit naar 14,5 miljoen euro.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X