Zakelijk iDINin niet in plaats van maar naast iDeal

Banken gaan een nieuwe dienst aanbieden waarmee klanten zich bij bedrijven en instellingen online kunnen identificeren. De dienst gaat iDIN. En die lijkt niet toevallig op iDEAL. Bedoeling ervan is dat klanten van banken geen aparte toegangscodes meer hoeven aan te vragen en te onthouden. Initiatiefnemer is de overkoepelende bankenorganisatie Betaalvereniging Nederland.

Organisaties die van de nieuwe dienst gebruik willen maken kunnen die naast andere inlog- en identificatiemethoden op hun website aanbieden. Wanneer de klant daar goedkeuring voor verleent, kan de bank persoonsgegevens zoals naam en woonadres doorgeven aan de organisatie.

Bedrijven en instellingen hebben volgens Betaalvereniging Nederland een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een wettelijk identiteitsbewijs legitimeren. Een klant kan zo makkelijk zijn identiteit bevestigen omdat hij of zij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

iDIN lijkt op de manier waarop consumenten iDEAL gebruiken: wie een account wil aanmaken bij een webshop, kan iDIN als online identificatiemethode kiezen. Vervolgens selecteert hij of zij de bank waar men zijn bankzaken online regelt. De gebruiker wordt naar het iDIN startscherm van de bank. De gegevens die de webshop wil ontvangen zijn al ingevuld.

Naar verwachting is de dienst in de loop van 2016 beschikbaar voor instellingen en consumenten.

 

Gerelateerde berichten...

X