Zakelijke documenten digitaal ondertekenen via iDIN

Sids 1 november is een pilot gestart waarbij digitaal ondertekenen en versturen van zakelijke documenten als contracten en verkoopovereenkomsten mogelijk wordt. Een aantal klanten van ABN AMRO en Aangetekend BV maken er inmiddels gebruik van. Als het project goed verloopt wordt de dienst uitgebreid.

Het project is mogelijk omdat een groeiend aantal banken inmiddels iDIN gebruikt. Deze identificatiemethode zorgt dat zowel bedrijven als particulieren zich met de inlog van de eigen bank overal online kunnen identificeren. Een groeiend aantal organisaties, zoals verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties of webwinkels, maakt ervan gebruik.

 

Koppeling

Het was sinds 2011 al mogelijk om via Aangetekend Mailen bedrijfskritische documenten beveiligd en rechtsgeldig te versturen via e-mail. Aangetekend Mailen maakt daarbij gebruik van een digitale handtekening waarmee de ontvanger een document eenvoudig kan ondertekenen.

Door de koppeling met iDIN ontstaat er een 100% veilige digitale handtekening. Goed genoeg om contracten en andere documenten rechtsgeldig op afstand te ondertekenen.

Philip Voogt, commercieel directeur Aangetekend BV: ‘’De toevoeging van iDIN is een logische stap in de verdere digitalisering van klantprocessen. Dat wij dit samen met ABN AMRO ontwikkelen, is een een mooi voorbeeld van hoe de financiële sector innovatie omarmt. Digitaal ondertekenen wordt de zeer nabije toekomst.’’

 

Gerelateerde berichten...