10 miljoen Britten beïnvloed met nepnieuws over Brexit op Facebook

Brexit no-deal Brexit. Engelse vlag uit EU

Ruim tien miljoen Britten kregen ten tijde van het referendum rond de Brexit nepnieuws voorgeschoteld. Dat meldt de Britse krant the Guardian.

De campagne komt volgens de krant van een tot nu toe onbekende groep. Een groep medewerkers van campagnebureau 89up stuitten op de nepadvertenties.

Volgens het bureau moest het parlementariërs beïnvloeden. Het bureau heeft de gegevens inmiddels gedeeld met de speciale ‘fake news’ werkgroep van het ministerie van Digitale Zaken, Cultuur, Media en Sport (DCMS).

 

Standaardberichten

Met de campagne zou ruim 283.400 euro zijn gemoeid. In deze grote publiciteitscampagne kwamen bijvoorbeeld berichten voorbij met meningen die een stuk verder gingen dan de eigenlijke plannen van de Britse premier Theresa May.

In de advertenties waren links opgenomen naar sites van waar kiezers standaardberichten naar hun lokale parlementariër (constituents) konden sturen. Een van de teksten luidde bijvoorbeeld: “We hebben onze stem uitgebracht voor vertrekt uit de EU, maar ook om de controle terug te pakken over onse eigen geld en onze eigen landsgrenzen.”

 

GDPR

Wat er gebeurde met de gegevens van de bezoekers is nog niet bekend. Dat komt onder andere omdat de nepadvertenties komen van een groep die zich Mainstream Network noemt, waar haast niets van bekend is.. Het netwerk heeft sinds november vorig jaar een site. De eerste berichten werden echter pas in februari dit jaar geplaatst.

Intussen heeft Facebook beterschap beloofd. Het netwerk zegt met name politieke advertenties vanaf 7 november strenger te zullen beoordelen. Voor het Verenigd Koninkrijk geldt nu bijvoorbeeld dat adverteerders met officiële stukken moeten aantonen dat ze een over een Brits adres beschikken. Ze moeten dat onder andere laten zien door overleg van een identificatie. Ook moet aan te tonen zijn wie er betaalt voor de advertenties.

89up vraagt zich intussen af of Mainstream Media met de campagne de regels rond GDPR/AVG niet schaadt. Er is namelijk niet na te gaan wat de groep doet met de gegevens die verzenders van de standaardmails achterlaten. Parlementariërs die de mails ontvingen vinden het in elk geval verontrustend.

 

Gerelateerde berichten...