112 kan nu locatie beller bepalen met AML

Centralisten van de meldkamer 112 kunnen voortaan tijdens het gesprek de locatie van de beller achterhalen. Dat kan nu alleen nog bij Androidtelefoons. iOS-gebruikers volgen later.

De voor Nederland nieuwe techniek heet AML, Advanced Mobile Location. Het wordt per provider ingevoerd.

 

AML Hoe werkt het?

Als u 112 belt, gebruikt AML zowel wifi, gps en andere sensoren om de locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Androidtelefoons tijdens het 112-gesprek vanzelf locatiegegevens naar de centralist. De centralist vraagt nog steeds ook zelf waar de beller is. Dit is om zeker te weten dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd.

AML werkt alleen tijdens het gesprek, ook als de locatievoorzieningen in de eigen telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

 

Aanwinst

“AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist beaamt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking op de website.”‘De vraag ‘Waar bent u?’ is in sommige gevallen, onder druk van de situatie die de beller meemaakt, een lastige vraag. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet makkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag bieden en dat kan het verschil maken, zeker als elke seconde telt!.”

De nieuwe techniek maakt ook hulpverlenen bij calamiteiten makkelijker. Inmiddels is de hele EU bezig met een 112-waarschuwingssysteem bij calamiteiten. Nederland heeft zoiets tot nu toe als enige lidstaat al operationeel onder de naam NL-Alert.

 

Gerelateerde berichten...

X