3D gaat de IT-markt ontwrichten

Nieuwe ontwikkelingen binnen het it-domein ontwrichten de markt. Maar het meeste moet nog komen: in 3D!

Een klein groepje enthousiastelingen begon in 2000 te werken aan een betaalbare 3D-printer, de Mendel. Deze Mendel maakt gebruik van een soort lijmpistool waarmee plastic wordt gesmolten en weer hard wordt. Door dit gesmolten plastic lijntje voor lijntje neer te leggen, kan er een driedimensionaal object gemaakt worden. Dit is nog steeds de basis voor driedimensionaal printen. Daarnaast worden andere technieken zoals CNC boren, lasercutten en laser sintering ook steeds beter bereikbaar en praktischer en kan men zelfs met een betaalbare beamer mooie skeletten uitprinten door middel van stereolithografie.

Nog even en we kunnen precies bepalen waar die geprinte materie welke eigenschappen heeft. Daar moet het goed kunnen geleiden, daar moet het harder of zachter zijn en daar moet het deze kleur hebben. Nog even en er kunnen al printplaten in de print worden aangebracht. De mogelijkheden van 3D-printing nemen met de dag toe.

Deze derde dimensie is nog steeds volop in ontwikkeling. Doordat de technologie toegankelijk is geworden, zijn we niet afhankelijk van grote bedrijven om mooie dingen te doen in de derde dimensie, maar worden de mooiste dingen bedacht in knutselclubs (Makerspaces) en op zolderkamertjes. De ‘makerscene’ is een bloeiende community van mensen die elkaar inspireren en op een open manier ideeën met elkaar uitwisselen.

Bedenk dat veel van de driedimensionale initiatieven ontstaan zijn in deze maakplaatsen. Naast de makerspaces zijn er tegenwoordig ook zogenaamde ‘Fablabs’ (Fabrication Laboratories), waarin men tegen betaling gebruik kan maken van diverse 3D-printers en eigen spullen kan maken.

En wat zien we van al dit moois bij onze bedrijven? Eigenlijk verdacht weinig… De gemiddelde organisatie werkt en denkt nog steeds in twee dimensies. Blijkbaar kunnen bedrijfsprocessen prima in twee dimensies werken en werkt men nog steeds het liefst in fysieke typekamers met virtuele typemachines en virtueel papier.

De wereld om onze bedrijven heeft niet stilgestaan. De derde dimensie is in de afgelopen decennia ontwikkeld van een academische droom tot een portfolio van technieken, die een extra dimensie bieden. Er zijn zoveel mogelijkheden om het onderscheidend vermogen of desnoods alleen maar de efficiëntie van jouw organisatie te verhogen. Creativiteit en ondernemerszin van technici kunnen precies het verschil maken.

De derde dimensie is een nieuwkomer en een blijvertje en de ontwikkelingen gaan hard. Ook op dit gebied ontstaan allemaal nieuwe bedrijfjes en (soms) bedrijven. Zoals de digitale wereld al ingrijpend en verstorend is veranderd, zo staat de fysieke wereld iets vergelijkbaars te wachten.

Eelco Rouw en Bart Stofberg kijken vooruit, door om zich heen te kijken. Lees het laatste deel van de Push Ups online of in ICT/Magazine van maart 2015.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...

X