Onderzoek: BIT geen goed instrument voor betere ICT overheid

Het bureau ICT Toetsing (BIT) is geen verbetering die toekomstige ICT-projecten en aanbestedingen ten goede beinvloedt. Dit is één van uitkomsten van een onderzoek van het Platform Outsourcing Nederland (PON) onder haar leden. Het installeren van een BIT was de belangrijkste aanbeveling van de Tijdelijke Commissie ICT onder leiding van VVD-kamerlid Ton Elias. Dit voorjaar publiceerde Elias34 aanbevelingen, waarvan de uitvoering zou moeten leiden tot een verminderingen van de problemen binnen ICT-projecten van de rijksoverheid.

Alle 34 aanbevelingen zijn getoetst in een enquête onder de aangesloten leden zoals uitbesteders (ook overheid), service providers, advocaten, adviesbureaus en kennisinstellingen. Ze zijn getoetst op twee specifieke elementen: de doeltreffendheid en hoeveel inspanning het vergt om de aanbeveling te implementeren.

Een BIT zal geen grote verbetering in de praktijk betekenen, zo denkt een grote groep van de leden van het PON. Het PON adviseert de rijksoverheid juist om meer te investeren in de aansturing van een ICT-project zelf, in plaats van een bureaucratische sluis toe te voegen. Het BIT is reactief in plaats van pro-actief. Ook lijk het BIT vooral ingericht te worden voor grote projecten met een kop en een staart. Verder is het niet inzichtelijk op welk niveau er getoetst gaat worden. Volgens de leden maakt het BIT een project ingewikkelder door nog een stakeholder toe te voegen.

De Rijksoverheid is al begonnen met de implementatie van het BIT. Op 29 mei 2015 stuurde minister Blok een concept instellingsbesluit aan de Tweede Kamer, waaruit blijkt dat het BIT de haalbaarheid gaat toetsen van ict-projecten die een omvang hebben van meer dan 5 miljoen euro. Niet duidelijk is hoe het BIT dat gaat toetsen. Een advies is daarom dat de Rijksoverheid er beter aan doet de projecten zelf te regisseren in plaats van nog een sluis toevoegen. Een BIT zal leiden tot langere leadtimes en meer inspanning. Uiteindelijk zullen de kosten hoger worden en projecten vertragen.

Het PON is opgericht in 2005 en streeft naar een professionalisering van (out)sourcing in Nederland. Het is een onafhankelijke ontmoetingsplaats voor het ontwikkelen en delen van outsourcingsdeskundigheid. Het PON verbindt alle niveaus van belanghebbenden op het gebied van outsourcing door het stimuleren van gelijkwaardigheid binnen een niet-commerciële omgeving. De vereniging heeft momenteel een groot aantal leden uit de belangengroepen uitbesteders, kennisinstellingen, adviesbureaus, leveranciers, advocaten en zelfstandig professionals.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...