93% van ondernemingen kampt met onherstelbaar dataverlies

dataverlies

79 procent van de organisaties deed het afgelopen jaar een beroep op een disaster recovery-oplossing. In 61 procent van alle gevallen ging het om een aanval met ransomware. Of om andere vormen van malware. 60 procent van alle organisaties kreeg te maken met dataverlies. Dit zijn data die ze niet konden herstellen. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger dan de 43 procent van een jaar geleden. Dit blijkt uit cijfers van IDC.

Dataverlies

Voor het IDC Whitepaper, ‘The State of Ransomware and Disaster Preparedness: 2022’ onderzocht IDC in Noord-Amerika en West-Europa middelgrote tot grote organisaties. De respondenten kregen het afgelopen jaar te maken met gemiddeld 19,3 cyberaanvallen en 2,3 ransomware-aanvallen in het bijzonder. 93 procent ondervond de afgelopen 12 maanden verstoring van de dagelijkse operatie als gevolg van het onherstelbare dataverlies. 67,8 procent van de respondenten kreeg te maken met vier of meer van dergelijke verstoringen.

Onherstelbare data

Vanwege de aanzienlijke toename van cyberaanvallen groeit de kans op beveiligingsincidenten. Van de respondenten die door een aanval werden getroffen zei 83 procent dat minstens één aanval datacorruptie tot gevolg had. Nog zorgwekkender is het feit dat 59,6 procent van de respondenten de afgelopen 12 maanden te maken had met data die ze niet kunnen herstellen.

Beschikbaarheid waarborgen

De wildgroei aan applicaties en de daarmee bijkomende data maken het steeds moeilijker om de beschikbaarheid van data te waarborgen. Volgens de onderzoeksresultaten zal ruim 80 procent van alle nieuwe applicaties in de cloud of aan de netwerkrand worden ingezet. De meeste cloudapplicaties omvatten SaaS-oplossingen. Of cloud-native gecontaineriseerde applicaties. Met het oog op deze overstap naar de cloud voorspelt IDC dat 55 procent van alle organisaties in 2025 een cloudgerichte strategie voor databescherming hanteert. Hoewel data beschermd blijft in de core, cloud en edge, verwacht IDC dat de bescherming van bedrijfsgegevens en disaster recovery vanuit de cloud zullen worden beheerd.

Weinig vertrouwen

Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat de meeste organisaties weinig vertrouwen hebben in hun huidige oplossingen voor back-ups en disaster recovery. Slechts 28 procent had honderd procent vertrouwen in het vermogen van hun back-upsysteem om data te herstellen. 29 procent had volledig vertrouwen in het vermogen van hun disaster recovery-oplossing om data te herstellen. Toch liggen beide percentages hoger ten opzichte van de onderzoeksresultaten van vorig jaar.

Continuous data protection

Het onderzoeksrapport wijst op het toenemende belang van continuous data protection (CDP) als oplossing voor deze uitdagingen. Dit is te danken aan het vermogen van deze technologie om “de kans op dataverlies ongeacht de oorzaak sterk te verminderen, de hersteltijd te verkorten en het herstelproces te vereenvoudigen.” Het rapport stelt dat CDP-technologie alle wijzigingen van data vastlegt zodra die worden weggeschreven. Daarmee wordt de effectieve recovery point objective (RPO) teruggedrongen tot slechts een paar seconden. Dit maakt zo goed als een einde aan de tijd die traditioneel tussen back-ups zit, een belangrijke oorzaak van dataverlies.

Gerelateerde berichten...

X