Google dwingt websites tot mobielvriendelijkheid

Jaspewr Bakker

Google geeft websites die ‘mobielvriendelijk’ zijn voortaan voorrang in zijn zoekresultaten op smartphones. Websites die nog in het desktoptijdperk zitten, komen daarmee op achterstand te staan.

Google is met enorme voorsprong de meest gebruikte zoekmachine op internet. Voor veel gebruikers is het ook een startpunt om websites te bezoeken die ze al kennen of eerder bezocht hebben. Toch zoeken steeds meer mensen informatie over een bepaald onderwerp, in plaats van dat ze gericht websites bezoeken. De website die bovenaan komt in Google’s zoekresultaten wint daardoor qua bezoekersaantallen.

 

Leesbaar, touch-baar

De sortering van zoekresultaten door Google is nu dus omgegooid ten gunste van mobiel gebruik. Websites die middels SEO (search engine optimization) hoog willen scoren bij Google moeten zorgen dat ze goed worden weergegeven en goed zijn te bedienen op mobile devices. Zoals het gebruik van niet al te kleine letters en voldoende ruimte tussen hyperlinks zodat die met vingers goed zijn te selecteren.Verder telt de breedte van een website mee, zodat er niet horizontaal hoeft te worden gescrold.

Niet verplicht is het gebruik van het zogeheten responsive design. Daarbij past een website zich qua weergave en ook bediening aan op het schermformaat en de mogelijkheden van het apparaat dat een bezoeker gebruikt. Het hebben van een aparte mobiele site (bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl) telt al in positieve zin mee voor Google. Een andere oplossing is het instellen van de metatag ‘viewport’ op webpagina’s.

 

Slechts één van de criteria

Google spreekt de notie tegen dat deze SEO-wijziging mobielonvriendelijke sites de das om doet. Een Amerikaanse woordvoerder stelt in een officiële verklaring aan technieuwssite Re/Code dat de nieuwe vereisten slechts één van de wegingscriteria zijn voor de positionering in de zoekresultaten. Het doel van zoekwoorden is nog altijd een zwaarwegend criterium, aldus Google. Dus als een webpagina met content van hoge kwaliteit niet mobielvriendelijk is maar wel van toepassing is op de zoekopdracht, kan die site nog wel hoog uitkomen in de lijst van zoekresultaten.

Veel websites schieten nu al tekort wat betreft de nieuwe vereisten. De internetreus heeft beheerders van websites in november vorig jaar in een blogpost uitgelegd wát er ging veranderen en hoe webmasters hun sites hierop konden aanpassen. Google verwijst daarbij ook naar zijn ‘handleiding’ voor mobiele sites, naar een online-testtool en naar de mogelijkheid om met Google’s Webmaster Tools een rapportage voor eigen sites uit te draaien.

 

Uitzonderingen

De in april doorgevoerde SEO-puntenbeloning voor mobielvriendelijkheid geldt wereldwijd en voor zoeken in alle talen. Toch zijn er uitzonderingen: zo geldt het nu alleen voor gebruik op smartphones. Tablets zijn vooralsnog uitgesloten van dit ‘voortrekken’ van mobielvriendelijke websites. Verder geldt de verandering alleen voor de zogeheten organische zoekresultaten; de lijst die Google gebruikers voorschotelt op basis van hun zoektermen. De gesponsorde zoekresultaten, gepresenteerd op basis van ingekochte keywords, worden niet onderworpen aan de opgelegde voorkeur voor mobiel.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...