I&T/Magazine? Deel 2

In de vorige editie stelde ik voor om de it- of ict-afdeling te hernoemen naar I&T, en dus ook om dit tijdschrift voortaan I&T/Magazine te noemen. Dat lijkt een beetje flauw spelen met woorden, maar er zit een fundamenteel punt achter. De CIO, IT of ICT, informatiemanagement en nog anderen moeten er uiteindelijk voor zorgen dat informatie en technologie optimaal bijdragen aan het succes van de onderneming.

Er zijn de afgelopen jaren op het gebied van informatie en technologie enorm veel mogelijkheden bijgekomen om de bedrijfsvoering te verbeteren en de organisatie moet dat weten. We kunnen en mogen van de organisatie niet verwachten dat zij weten wat er allemaal kan en hoe we al die mogelijkheden het beste kunnen inzetten. Laten we eerlijk wezen, het was geen bankdirecteur die de pinautomaat heeft bedacht. Natuurlijk niet, het waren it’ers, die de mogelijkheid als eersten opperden.

 

Veel I&T-kennis

In Lego Mindstorms zit software, maar in een pratende pop ook. In een BMW 6 zitten 100 miljoen regels code. Steeds meer producten bevatten embedded software. Ook steeds meer productiemiddelen bevatten informatietechnologie. Denk aan machines, schepen en treinen. Organisaties die dat soort producten maken of complexe hoogtechnologische middelen gebruiken, hebben vaak nog een andere I&T-organisatie, die de I&T in die producten en productiemiddelen beheren en verbeteren. Andere organisaties (of dezelfde) hebben vaak ook nog eens procesautomatisering, een geautomatiseerd productieproces en ook daar zit vaak een afdeling achter met erg veel I&T-kennis. Dat is mooi, en dat moet je ook vooral zo laten, maar er komen steeds meer nieuwe technologieën, in veel gevallen proven technology, die allemaal bekende, maar vooral ook onbekende mogelijkheden in zich hebben. En wie zorgt ervoor dat de organisatie zich daarvan bewust is?

 

Zintuigen

3D-printen maakt grote besparingen mogelijk op voorraadkosten. Je kunt er lange discussies aan wijden of 3D-printen ICT is, maar ik weet zeker dat veel ict-afdelingen vinden dat het niet hun taak is om aan te geven wat de mogelijkheden van deze techniek zijn voor de organisatie. De ict-afdelingen die zo denken, doen hun eigen organisatie enorm tekort. Sensoren kunnen inmiddels horen, zien en voelen, en ze worden steeds beter in proeven en ruiken. Dat betekent dat wij dingen, overal waar wij dat willen, kunnen voorzien van de vijf zintuigen. Je moet de technologie kennen om te weten wat er allemaal mogelijk is, en je moet de organisatie kennen om te weten waar je dit soort technologie het best kan inzetten.

 

Human robots

En zo kun je doorgaan. Drones kunnen komen op plekken waar je anders misschien niet of veel moeilijker kunt komen, maar je kunt ze ook inzetten als vervoermiddel. Amazon heeft zelfs patent aangevraagd op drones die zichzelf na bezorging vernietigen. Robots kunnen op plaatsen komen waar mensen helemaal niet kunnen komen of waar het te gevaarlijk is voor mensen, maar robots kunnen ook bepaalde taken eindeloos en foutloos herhalen. En robots kunnen steeds beter bepaalde menselijk taken uitvoeren, zoals het voeren van een gesprek. Google maar eens op ‘human robots’ en ‘Sophia’[1].

Blockchain-technologie maakt het mogelijk om waarde over te dragen zonder dat daar controlerende instanties als banken en notarissen voor nodig zijn. Met Google-glass-achtige wearables kunnen vakmensen documentatie en te behandelen objecten in combinatie zien, met mashup-webpagina’s en kunnen managers informatie uit verschillende bronnen gecombineerd bekijken.

 

Concrete mogelijkheden

General Electric heeft onder andere meer dan 150.000 medische apparaten, 36.000 vliegtuigmotoren, 21.500 locomotieven en 23.000 windturbines bij klanten staan, die allemaal elke minuut draadloos aan General Electric doorgeven hoe het met ze gaat en wanneer ze onderhoud nodig hebben. Wie zorgt er in jullie bedrijf voor dat je organisatie dat soort dingen straks ook kan?

Fujitsu heeft voor de Japanse veemarkt een systeem ontwikkeld dat op basis van het stappenpatroon van een koe precies kan vertellen wanneer ze drachtig is en het kan al van acht ziektes het beginstadium detecteren. Big data, kunstmatige intelligentie en machine learning bieden steeds meer concrete mogelijkheden voor verbetering van de bedrijfsvoering en voor de verbetering van de dienstverlening. Maar dan moet je de mogelijkheden wel kennen.

 

Nieuwe ideeën

Elke organisatie moet ontdekken welke van die nieuwe ontwikkelingen het beste passen bij de eigen organisatie, maar daarvoor moet elke organisatie wel weten wat er allemaal kan. Er zijn enorm veel mogelijkheden. In het kader heb ik er een aantal op een rij gezet, maar de lijst is zeker niet compleet. De kans dat een afdeling die IT of ICT heet, ze allemaal tot haar domein rekent, acht ík niet groot. Natuurlijk kun je een hele lijst met technologieën opstellen en tegen die afdeling zeggen: “Dat zit allemaal in jouw domein”, maar voor je het weet vergeet je er een paar en anders is er morgen een nieuwe ontwikkeling die niet op de lijst staat.

Wat je ook kan doen is de afdeling I&T noemen en dan maak je ze er verantwoordelijk voor dat informatie en technologie optimaal bijdraagt aan het succes van de onderneming. Dan vertel je ze dat je verwacht dat ze met allemaal nieuwe ideeën komen. En als ze dan vragen hoe ze dat moeten doen, zeg je: “Lees dat maar in I&T/Magazine!”.

 

XT

Analyse Technologie, Augmented Reality Technologie

Blockchain Technologie

Communicatie Technologie (conversational interfaces, chatbots), Cloud Technologie

Domotica Technologie, Drone Technologie, Deepface Technologie, Design Technologie

Engineering Technologie

Financiële Technologie

Gsm Technologie

Hacking Technologie, Holografie Technologie

Informatie Technologie

J

Kunstmatige intelligentie Technologie

L

Machine learning Technologie, Mobile Technology

Nano Technologie, Netwerk Technologie

Opslag Technologie

Print Technologie, inclusief 3D

Query Technologie

Robot Technologie

Sensor Technologie, Security Technologie, Synthetische technologie (DNA)

Test Technologie

U

Virtual Reality Technologie,  Virtualisatie Technologie

Workflow Technologie, Wearable Technologie

X-technologie, van alles

Y

Zintuig Technologie

 

[1] Sophia heeft zelfs als eerste robot een officieel burgerschap gekregen van Saudi Arabië.

 

X