SAP heeft flink wat innovaties doorgevoerd in zijn spend management-oplossingen. Tijdens SAP Connect presenteert het bedrijf een reeks innovaties voor SAP Ariba, SAP Fieldglass en SAP Concur. Van een compleet vernieuwd inkoopplatform tot slimme agents die bonnetjes automatisch aanvullen. De boodschap is duidelijk: handmatig werk in procurement en expense management is verleden tijd.
De innovaties en aankondigingen die SAP doet rondom spend management richten zich op drie gebieden: procurement (SAP Ariba), externe workforce management (SAP Fieldglass) en travel & expense (SAP Concur). Allemaal onderdelen die kosten van organisaties moeten beheren en in kaart moeten brengen. Ook onderdelen waar organisaties vaak nog veel handmatig werk verzetten.
SAP Ariba krijgt grootste update
De grootste update is weggelegd voor SAP Ariba, dat platform is volledig herbouwd op een nieuwe technologie stack en meteen volledig geschikt gemaakt voor allerlei AI-features. Hierover hebben we een apart artikel geschreven.
Gelukkig blijven SAP Fieldglass en SAP Concur niet volledig achter.
SAP Fieldglass: skills-based hiring wordt standaard
Voor SAP Fieldglass, het platform voor externe workforce management, komt er skills-based hiring. De AI analyseert functieomschrijvingen automatisch om te bepalen welke skills vereist zijn. Vervolgens matcht het systeem potentiële freelancers en ZZP’ers aan de hand van die skills.
Dit kan de tijd om kandidaten te vinden met 50 procent verkorten, claimt SAP. Het werkt samen met bestaande AI-features zoals cv-analyse en het creëren van functiebeschrijvingen. SAP heeft veel tijd gestoken in het voorkomen van onbewuste vooringenomenheid bij AI en dit alles moet leiden tot snellere matches. Het hele traject van het vinden en inhuren van externe medewerkers moet hierdoor sneller verlopen.
De feature is nu al algemeen beschikbaar.
SAP Concur: van bonnetjes scannen tot AI-fraude detectie
SAP Concur, de travel & expense oplossing, krijgt ook een flinke AI-upgrade. Een aantal tools zijn voorzien van AI of toegevoegd aan het portfolio en maken Concur een stuk krachtiger.
Receipt Analysis agent
De Receipt Analysis Agent gaat een stap verder dan de huidige oplossingen in ExpenseIt, dat was vooral goed in het scannen van bonnetjes met AI.
De nieuwe Receipt Analysis agent gaat ook onderdeel uitmaken van ExpenseIt maar gaat nog een paar stappen verder. Die analyseert niet alleen de bonnetjes, maar vult ook automatisch ontbrekende informatie aan. Deze informatie wordt opgezocht in leveranciersdatabases, zoekopdrachten op internet of een Kaart-applicatie met vestigingsinformatie. Het kan zelfs reisplanningen uit Concur Travel halen om te zien in welke regio iemand aan het reizen is. Het bepaalt het juiste expense type en verifieert leveranciersdetails, dus ook voor onbekende vendoren. Dit werkt ook allemaal direct, zonder dat je de AI eerst moet trainen. Deze agent komt in het laatste kwartaal van 2025 beschikbaar.
Verify gebruikt AI om fraude met bonnetjes tegen te gaan
Verify is de expense-audit service van SAP Concur. Deze inspecteert nu bonafbeeldingen inclusief metadata met AI om te achterhalen of ze door AI of online generators zijn gemaakt. Een belangrijke toevoeging nu generative AI het steeds makkelijker maakt om nepbonnetjes te maken. Hierdoor kan fraude met bonnetjes worden tegengegaan. Deze functie is per direct beschikbaar.
Pre-spend planner geeft inschatting van reisbudget
Met de Pre-spend planner kunnen gebruikers AI gebruiken om budgetten in te schatten op basis van reisplannen en bedrijfsbeleid. Denk aan dagvergoedingen en vluchtklasse restricties. Het systeem waarschuwt ook voor relevante reiswaarschuwingen zoals stakingen of natuurrampen. Deze functie komt beschikbaar begin 2026, gratis voor Concur Expense klanten.
Integratie mogelijkheden met Concur Expense
Als praktisch voorbeeld van hoe integraties de workload verlagen introduceert SAP een vernieuwde integratie tussen Uber for Business en Concur Expense.
Uber kan hierdoor automatisch ritten en maaltijd-bonnetjes sturen naar Concur Expense. Concur haalt de relevante details uit de bonnetjes en verbetert expense matching. Nieuwe features zijn automatische verwerking van belastingen en kosten, automatische toevoeging van fooien aan originele bonnetjes, en automatische routing naar de juiste expense categorieën.
Het resultaat is veel minder handwerk, schonere data en snellere vergoedingen. Deze update is per direct beschikbaar. SAP stuurt andere vendoren aan om ook integraties met SAP Concur Expense te maken.
De praktijk: hoe snel wordt het echt makkelijker?
Op papier klinkt dit allemaal veelbelovend. Handmatige inkoopprocessen zijn bij veel organisaties inderdaad tijdrovend, foutgevoelig en arbeidsintensief. AI die offertes analyseert of bonnetjes automatisch aanvult kan echt veel tijd besparen.
Toch blijven er vragen. Hoe snel gaan organisaties dit omarmen, hoe goed werkt het straks in de praktijk en hoeveel vendoren zijn bereid om ook integraties te bouwen met SAP Concur Expense bijvoorbeeld. Dit is echt een kwestie van afwachten.
Voor wat betreft de governance hebben we uitgebreid met SAP gesproken. SAP claimt dat alle agents transparant werken met duidelijke audit trails. Ook zal de AI gegevens enkel automatisch aanvullen als het daar echt van overtuigd is, bij twijfel zal de medewerker of gebruiker altijd eerst zijn goedkeuring moeten geven. De AI heeft dus de mogelijkheid om zelf de human in de loop te houden.
Conclusie
SAP zet stevig in op het automatiseren van spend management processen. Van een volledig vernieuwd SAP Ariba platform tot slimme agents die handmatig werk overnemen in procurement en expense management.
Voor organisaties die veel tijd kwijt zijn aan inkoopprocessen, offerteanalyses en expense claims kan dit waardevolle tijdwinst opleveren. De integratie tussen verschillende SAP-oplossingen wordt ook beter, wat voor SAP-klanten die meerdere producten gebruiken voordelig is.
Wel moeten de meeste innovaties nog beschikbaar komen, daarnaast zal de implementatie en adoptie nog de nodige investeringen vragen van organisaties. 2026 wordt het jaar waarin blijkt of deze AI-toepassingen echt gaan doen wat ze beloven en of klanten ze massaal willen implementeren.