Bol.com slachtoffer CEO-fraude

bol.com
Foto Wikimedia

CEO-fraude is een vorm van criminaliteit die nauwelijks met technische middelen aan te pakken is. Bol.com werd er het slachtoffer van en maakte 750.000 euro over naar oplichters. De criminelen stuurden een phishingmail die voor medewerkers van Bol.com geloofwaardig overkwam. De betaling was eigenlijk bedoeld voor leverancier Brabantia. Deze aanbieder van huishoudelijke producten verkoopt artikelen via de website van Bol.com.

CEO-fraude, ook whaling genoemd, is een vorm van fraude of oplichting waarbij geprobeerd wordt om medewerkers geld te laten overmaken naar de bankrekening van de oplichter door zich voor te doen als een CEO of andere hooggeplaatste functionaris van een bedrijf. Doorgaans proberen ondernemingen deze vorm van fraude buiten de publiciteit te houden. Doordat Brabantia een rechtszaak aanspande werd het misdrijf nu toch openbaar.

Bol.com ontving een mailtbericht met het verzoek te betalen. De tekst van het bericht was in bijzonder slecht Nederlands geschreven. “Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken”. De webgigant volgde de instructie op en maakte in totaal 751.493,09 euro over naar de oplichters. Later bleek dat op het Brabantia-mailadres was ingebroken door de oplichters.

Compensatie

Dat betekent dat er wel degelijk een betaling naar Brabantia gedaan moest worden door Bol.com. De leverancier wilde daarvoor gecompenseerd worden. Bol.com weigerde dit.

De rechter bepaalde dat het verweer van Bol.com niet deugt. De webshop was namelijk van mening dat het geen fout heeft gemaakt. Het mailadres, de lay-out en de handtekeningen van de directie van Brabantia leken allemaal overtuigend. De rechtbank is echter van mening dat de webwinkel al argwanend had moeten zijn bij het verzoek om een wijziging van het rekeningnummer, omdat dit een veelgebruikte tactiek van oplichters is.

Bol.com had contact moeten opnemen

Het taalgebruik, het feit dat het rekeningnummer Spaans is en dat de twee bedrijven al jaren in het Nederlands corresponderen, komen daar nog als factoren bij. De rechtbank vindt dat een telefoontje naar Brabantia op zijn plaats was geweest.

Bol.com laat tegenover het FD weten teleurgesteld te zijn met het vonnis en overweegt hoger beroep. Wel wil het Brabantia-producten blijven verkopen. Brabantia zegt los van deze zaak een goede werkrelatie met Bol.com te hebben en deze ook te willen behouden.

Gerelateerde berichten...