3 aandachtspunten voor de slimme fabriek

De digitale transformatie is overal. Terwijl papierloos werken het kantoorleven heeft getransformeerd, zet de maakindustrie eveneens stevige stappen naar digitalisering. Maar waar moet je concreet op letten als je stappen zet naar de slimme fabriek?

De vierde industriële revolutie wordt gekenmerkt door steeds verdergaande digitalisering en onderlinge verbondenheid tussen producten, waardeketens en bedrijfsmodellen en heeft nu ook de maakindustrie bereikt. Bij Industrie 4.0 gaat het echter niet alleen om de digitalisering van horizontale en verticale waardeketens, maar om een ware revolutie in het product- en dienstenportfolio van bedrijven – met als einddoel beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant.

Veel industriële-productiebedrijven hebben nog geen digitale tools geïmplementeerd in hun bedrijfsprocessen. Als ze dat wel doen, creëren ze eerder een werkomgeving die flexibel genoeg is om snel te kunnen reageren op geopolitieke en economische uitdagingen.

Een voorbeeld: voorspellend onderhoud

Een sprekend voorbeeld van digitalisering die de maakindustrie succesvoller maakt is predictive maintenance. Machines worden dan gekoppeld aan het internet, waarna de gegenereerde data op een geautomatiseerde manier worden geanalyseerd. Op basis van afwijkingen in vaste patronen kan een seintje uitgaan wanneer een storing dreigt.

Onderhoud in zo’n slimme fabriek is daardoor steeds vaker preventief, waardoor onverwachte stilstand bijna tot nul wordt gereduceerd. Omdat downtime kan leiden tot 5% tot 20% productiviteitsverlies, is voorspellend onderhoud een van de meest veelbelovende trends in de maakindustrie. Andere voorbeelden van data-gericht werken beschrijven we in onze nieuwe whitepaper.

De kracht van dashboards

De mogelijkheden van data zijn bijna eindeloos. Daar ligt echter ook een risico, want door de variëteit en omvang van datasets zie je door de bomen het bos soms niet meer. Machinedata zijn alleen nuttig wanneer de ruis eruit wordt gefilterd. Het makkelijkste werk je met een dashboard waarop alleen relevante data worden weergegeven.

De volgende uitdaging dient zich dan aan. Helaas wordt het inrichten van een bruikbaar dashboard nog wel eens onderschat. Het vereist vakmanschap om de grafieken zodanig in te richten dat de gebruikers de relevante data krijgen voorgeschoteld. Onze ervaring is dat veel organisaties investeren in een oplossing, maar vervolgens een beetje vastlopen.

Bij het inrichten van een dashboard is er een aantal zaken waarop je moet letten:
1. Toon alleen die informatie waar de betreffende werknemer behoefte aan heeft. Het weergeven van overbodige data en velden remt de productiviteit.
2. Kies voor een simpele, overzichtelijke lay-out. Met andere woorden, de data moeten zodanig worden gepresenteerd dat een leek er iets mee kan.
3. Denk aan de juiste autorisaties. Geef medewerkers alleen toegang tot informatie die een raakvlak met hun werk heeft. Veel datalekken vinden immers plaats door verkeerd handelen door een collega.

Hulp nodig of meer weten?

Bij het inrichten van Citrix Workspace sta je niet alleen. Op basis van jouw specifieke behoeftes en uitdagingen kunnen wij deze taak voor jou uit handen nemen.

Wil je eerst nog meer weten over de vierde industriële revolutie? In de whitepaper ‘De digitale fabriek’ gaan we diepgaand op dit onderwerp in.

Gerelateerde berichten...