De OODA-loop

De Amerikaanse luchtmacht (United States Air Force – USAF) hanteert in gevechtssituaties de OODA-loop. OODA staat voor Observe, Orient, Decide, Act (waarnemen, oriënteren, beslissen, handelen).

De straaljagerpiloot met de kortste OODA-loop wint het gevecht. Dat is tenminste de overtuiging van de USAF. Zo’n vliegtuig is duur, om niet te zeggen knetterduur. Een Joint Strike Fighter kost bijvoorbeeld ongeveer 80 miljoen dollar. Eén foutje kan zomaar 80 miljoen kosten, plus alle bijkomende schade.

Toch durft de hogere legerleiding die piloot te vertrouwen: observe, orient, decide, act, hij doet het allemaal en helemaal zelf. Natuurlijk krijgt hij een goede training en natuurlijk is er lerend vermogen georganiseerd, maar uiteindelijk krijgt de piloot alle vertrouwen.

Ze moeten wel, ze hebben geen keus. Eén keer terugkoppelen (met het ‘hoofdkantoor’) of één keer toestemming vragen en je bent langzamer dan je tegenstander. En dan ben je verloren. De piloot moet dat vertrouwen krijgen, anders reageert hij te traag. Dan beslist hij te traag en dan handelt hij te traag. Overleg met een hoger orgaan zou hem zijn wendbaarheid kosten, ten koste van de overwinning. Ze moeten hem wel vertrouwen, omdat het alternatief leidt tot vernietiging en nederlaag. Natuurlijk is het resultaat onzeker, maar het enige wat extra wantrouwen zou opleveren is meer zekerheid… van de nederlaag.

Ze moeten hem wel vertrouwen en daarom hebben ze het omgedraaid. Wat moeten we doen om zoveel mogelijk vertrouwen in hem te krijgen? Hoe selecteren we de meest geschikte kandidaten voor deze rol? Hoe kunnen we hem zo goed mogelijk trainen, opdat hij op alle situaties is voorbereid? Kunnen we hem laten beschikken over het allerbeste materiaal, zodat hij er op cruciale momenten altijd op kan terugvallen? Hoe kunnen we de positieve en negatieve ervaringen van iedere piloot ten gunste laten komen van alle piloten? Hoe zorgen we ervoor dat hij altijd op zijn best is als het eropaan komt? De luchtmacht zorgt er zelf voor dat ze daadwerkelijk durven te vertrouwen op hun piloten. Ze moeten wel.

Wat voor de USAF geldt, geldt ook voor ondernemingen. OODA is de definitie van wendbaarheid. Trage OODA-loop? Niet wendbaar. Net als bij de luchtmacht en haar piloten geldt voor ondernemingen: alleen als we elkaar kunnen vertrouwen, zijn we wendbaar genoeg om succesvol te zijn. Strategisch wendbaar. Tactisch wendbaar. En operationeel wendbaar.

Vertrouwen is geen zachte kracht, en het is ook niet voor mietjes. Kijk maar naar de luchtmacht en haar piloten. Vertrouwen heeft een enorme economische potentie en de vraag is wie die potentie als eerste en als beste weet te benutten. Ondernemingen zullen hun dienstverlening moeten bouwen op vertrouwen. Vertrouwen in medewerkers, in partnerorganisaties en in klanten. Op straffe van verlies van belangrijke klanten, medewerkers en partners.

Durf te vertrouwen op vertrouwen. Je hebt geen keus.

Gerelateerde berichten...