Ken de wereld, verover de markt

Portret Bart Stofberg

Bijna 80 procent van alle aankoopbeslissingen in huishoudens wordt genomen door de vrouw. Afdelingen productontwikkeling van bedrijven die op die markt mikken, bestaan voor 98 procent uit mannen. Dat is niet slim. Als je succesvol wilt zijn, kun je maar beter de markt kennen. Goed kennen. En dat doen die mannen natuurlijk niet.

De wereld verandert in een enorm tempo. Snelle, onvoorspelbare veranderingen in een steeds complexer wordende wereld. Een belangrijk deel van die veranderingen komt voort uit drie dominante bewegingen: De ‘technology push’ is groot. Nieuwe technologie maakt apps, de cloud, 3D-printing, robotisering en ‘the internet of things’ mogelijk. Naast de technology push is er tegenwoordig ook de ‘information push’. De mogelijkheden van het gebruik van (big) data zijn minstens zo ontwrichtend als die van de technologie. Ten slotte is er ook nog de ‘social push’: alle nieuwe ontwikkelingen in de sociale media – zoals het inzetten van de crowd, waarbij de creativiteit, het vakmanschap en de kennis van mensen van buiten de onderneming bijdragen aan het succes van een onderneming. Al die ontwikkelingen bieden fascinerend veel nieuwe mogelijkheden voor bedrijven die bereid zijn zich daarin te verdiepen. Het zijn ook allemaal ontwikkelingen in het it-domein. En het zijn allemaal ontwikkelingen van de laatste jaren of zelfs van de laatste maanden.

In de meeste organisaties bestaat de Raad van Bestuur uit allemaal mannen van meer dan vijftig jaar oud. Die kennen (een deel van) de markt en een deel van de wereld net zo min als die andere mannen weten wat vrouwen in huishoudens willen. Natuurlijk zijn ze door de wol geverfd, natuurlijk zijn het wijze strategen en natuurlijk laten ze zich adviseren door mensen die de markt wel kennen. Maar als ze met elkaar praten, elke keer dat ze met elkaar praten, zou er iemand aan tafel moeten zitten die weet wat de wereld te bieden heeft.

Natuurlijk zit de CIO al in de Raad van Bestuur, maar meestal is ook dat een man van boven de vijftig. De enigen die echt weten wat er allemaal gebeurt en wat er allemaal kan, zijn de jongeren. Anders dan al die oude mannen staan de jongeren midden in de veranderende wereld. Digital natives heetten ze nog maar een paar jaar geleden. Eigenlijk zou elke Raad van Bestuur één iemand van 25 of 30 jaar moeten benoemen tot speciaal adviseur van de Raad van Bestuur. Oud genoeg om inzichten te vertalen naar wijsheid, maar vooral jong genoeg om de huidige wereld te doorleven. Dag in dag uit. Hij/zij is aanwezig bij alle vergaderingen van de Raad van Bestuur. Dag in dag uit. Als de Raad van Bestuur verstand heeft van schepen, dan kent de jeugd de zee. Ze kennen de golfslag, de onderstromen, de verraderlijke winden, de mogelijkheden en de gevaren van de wereld.

De jeugd deugt. De tijden veranderen harder en ingrijpender dan we denken. De Raad van Bestuur is toe aan zijn tweede jeugd.

Bart Stofberg is organisatieveranderaar bij Quint Wellington Redwood

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X