Online winkelen

Hoge druk leidt tot creativiteit. Dat merkte ik vorige week bij een bezoek aan de Israëlische havenstad Ashdod. Deze stad met 250.000 inwoners ligt binnen de actieradius van raketten die de terreurorganisatie Hamas vorig jaar afschoot op Israëlische doelen.

Gezinnen maken daar veel gebruik van online winkelen via het portaal www.mysupermarktet.co.il omdat dat veiliger is dan met tassen boodschappen over straat te gaan. Immers, je moet binnen 30 seconden een schuilkelder hebben gevonden wanneer een raket niet tegengehouden wordt door het afweergeschut van de Iron Dome.

Anders dan in Nederland, waar je in verstedelijkte gebieden alleen bij een bepaalde winkel online kunt shoppen, kun je op dit platform je boodschappen in het winkelmandje doen en dan controleren welke supermarkt de kwalitatief beste of goedkoopste boodschappen aanbiedt. Ook kun je aangeven in welk tijdsblok je wilt dat je boodschappen tot in de keuken worden thuisgebracht.

Voor drukke gezinnen met opgroeiende kinderen en werkende ouders heeft online winkelen veel voordelen. Je bouwt een standaardlijst met veelvoorkomende boodschappen op waarbij je toch prijsvergelijking bij meerdere supermarkten kunt doen. Je bespaart veel tijd, hoeft niet meer te sjouwen met volle tassen of een parkeerplaats te zoeken op een vol parkeerterrein. En je bespaart veel geld omdat impulsaankopen bij een supermarktbezoek veel minder voorkomen. “Sinds ik online shop ben ik 30 procent goedkoper uit”, zei een moeder. Zij plant die boodschappen een week vooruit thuis achter haar PC en niet op haar smartphone.

Op 2 oktober is in Nederland wel de smartphone app Sjoprz gelanceerd  waar consumenten meer dan 80.000 producten van alle supermarkten op kwaliteit en prijs kunnen vergelijken. Met deze app kun je niet online winkelen bij verschillende supermarkten. Je loopt ermee door de supermarkt, fotografeert de barcode van een product en kunt dan nagaan of het elders goedkoper is.

Het is de bedoeling dat de consument de softwareleverancier van informatie voorziet. Hieraan moet hij dan veel tijd en aandacht besteden. In essentie wordt met deze app gratis marktinformatie verzameld waaraan de uitgever geld verdient. Want het werkt natuurlijk niet zo dat wanneer je een pond tomaten of een fles cola scant bij Albert Heijn en ziet dat dit product 5 of 3 cent goedkoper is bij Lidl, dat je dan daarheen vliegt. Dat kost teveel tijd. De app wordt pas nuttig wanneer je er ook online mee kunt winkelen, zoals in Israël.

De moraal: in Israël is het platform opgezet om het enorme maatschappelijke probleem van persoonlijke veiligheid beter te beheersen. Sjoprz is een tool om gratis marktinformatie te verzamelen en de consument achter dat karretje te spannen. Het platform in Israël ontzorgt, Sjoprz gebruikt de klant. Dat lukt Sjoprz pas als er ook een online winkel achter zit die de boodschappen tot in de keuken brengt.

 

Geef een reactie