Dataverkeer contactcenters vooral via de cloud

cloud

Vier op de vijf contactcenters hebben een cloudgebaseerd routeringsplatform of hebben plannen om dit in te voeren. Dat blijkt uit onderzoek van vakmedium Ziptone.

Slechts bij een klein deel van de organisaties uit het onderzoek draait het contactcenterplatform nog in de eigen serverruimte (20%). Van deze groep heeft 42% het plan om binnen een jaar over te stappen naar een cloudoplossing.

Bij de bedrijven en instellingen die een overstap overwegen, zijn de belangrijkste argumenten: betere functionaliteit en betere integratiemogelijkheden. Dit, naast het sneller gebruik kunnen maken van nieuwe functionaliteit. Ook toegang tot innovatieve oplossingen en altijd de laatste versie noemen de deelnemers aan de enquête als redenen. Verder staan security en beter in staat zijn tot op/afschalen hoog op het lijstje. Lagere kosten worden als minder belangrijk gezien, net als een hogere betrouwbaarheid en beschikbaarheid.

Twijfels bij innovatief karakter

Iets meer dan de helft van de respondenten die al is overgestapt naar de cloud, is zeer tevreden of tevreden over de beschikbaarheid van innovaties. Maar er is ook een kleine groep die niet positief is over alle typische beloften van cloudoplossingen. Het gaat dan om de mogelijkheden rond flexibel kunnen op- en afschalen en het innovatieve karakter van cloudoplossingen. In die gevallen waar de business en niet de CTO of CIO het besluit nam om te migreren naar de cloud, is de tevredenheid hoger. Facilitaire contactcenters zijn over het algemeen positiever over hun platform dan inhouse contactcenters.

Toegang tot alle data

Cloudoplossingen kennen geen tijdrovende en soms risicovolle upgrades. Tijdens de coronapandemie bleek dat cloudoplossingen nodig zijn om thuiswerken mogelijk te maken. Dit versnelde de adoptie van cloud.
In de praktijk blijkt, dat organisaties die hun klantcontact uitbesteden, met een cloudoplossing het voordeel hebben dat de facilitaire dienstverlener kan aanhaken op het platform van de uitbesteder. De uitbesteder krijgt daardoor volledig toegang tot alle data.

Bij een derde van de on premise groep bestaan op dit moment nog geen plannen om over te stappen naar de cloud. Argumenten om de on premise oplossing aan te houden zijn onder meer dat bestaande systemen eerst financieel moeten worden afgeschreven (23%); dat de infrastructuur technisch nog niet op orde is (23%) of dat regelgeving en/of privacy de toepassing van cloud in de weg staan (15%).

Gerelateerde berichten...

X