Dé cloud bestaat niet. Cloud computing is een complex fenomeen met veel facetten en een eigen ontwikkelingsweg met diverse stadia.
Zo waren bedrijven in de beginjaren van ‘de cloud’ vooral afnemers van publieke cloud services, zoals internetbankieren of SaaS CRM- of HRM-applicaties. Maar inmiddels zijn veel ondernemingen en overheden zelf ook clouds aan het bouwen, private clouds wel te verstaan. In die zin verandert hun rol van gebruiker naar leverancier van cloud services. Aanvankelijk nog alleen voor interne gebruikers. Maar dit kan makkelijk worden uitgebreid als deze private clouds – al dan niet gedeeltelijk – worden opengesteld voor partners en klanten.
Primaire focus
De omschakeling van de it-afdeling als afnemer van de diensten naar die van leverancier heeft grote gevolgen voor de werkprocessen. Als een onderneming afnemer is, dan ligt het accent bij de functionaliteit van de dienst. Het belangrijkste doel is dan vast te stellen of, wanneer, waar en hoe een bepaalde cloud-dienst kan worden ingezet Het beheer van de hard- en software op basis waarvan deze dienst geleverd wordt, is niet de verantwoordelijkheid van de afnemer, maar van de aanbieder. Maar het beeld is anders als de onderneming zelf aanbieder is van cloud-services. Nu zijn de hardware, de software en de processen die nodig zijn om de dienst in de lucht te houden de primaire focus van de it-afdeling.