“Eigenwijs Adyen vaart eigen koers”

Adyen

Adyen doet dingen anders, stelt het bedrijf zelf. Zo rapporteert de Amsterdamse verwerker van betalingstransacties slechts één keer per halfjaar de voortgang aan aandeelhouders, terwijl één keer per kwartaal in de markt de gangbare norm is. “Teveel de blik op de korte termijn leidt af van het behalen van doelstellingen op de langere termijn,” menen CEO en medeoprichter Pieter van der Does en zijn medebestuurders.

Schommelingen de beurs

Op de beurs levert het voor Adyen wel grotere schommelingen op dan bij andere bedrijven. Deze week daalde de aandelenkoers met meer dan 25% na publicatie van de cijfers over het eerste halfjaar van 2023. Dat de omzet onder druk zou staan door de hoge inflatie en bijbehorende hoge rente was wel te verwachten gelet op eenzelfde boodschap bij Amerikaanse sectorgenoten PayPal en Block eerder deze maand. Dat het management op korte termijn de winst zo stevig liet zakken om te investeren in de kansen op lange termijn hadden weinigen voorzien, stelt Adyen. Het is volgens hen de directe aanleiding voor de sterke koersdaling, die we op het Damrak zelden meemaken.

Daling winstmarge en halfjaarwinst

De halfjaarwinst daalde in een jaar tijd met 10% van €356 miljoen naar €320 miljoen. De winstmarge daalde van 58% naar 43%, terwijl analisten gemiddeld genomen 47% hadden verwacht. Op langere termijn verwacht Adyen nog steeds uit te komen op 65%, maar voor korte-termijnbeleggers is de sterke daling niet te verenigen met de hoge waardering (koers/winstverhouding 68x de verwachte winst in de komende twaalf maanden) op de beurs.

Meer tegenwind mogelijk

Bij Adyen liggen ze niet wakker van de koersdaling. “Wij zien de trend van verregaande digitalisering wereldwijd nog steeds in de kinderschoenen staan. De tijd dat we kunnen zeggen ‘we zijn klaar’ ligt heel ver weg”, schrijven de bestuurders in een brief aan de aandeelhouders, Een periode van voortdurende hogere rentes kan op korte termijn echter wel zorgen voor nog meer tegenwind.

Een ander aspect waarin de strategie van Adyen duidelijk afwijkt van concurrenten als PayPal, Block en het nog niet beursgenoteerde Stripe is de adoptie van digitale munten. Adyen heeft tot nu toe altijd aangegeven niets te zien in de toevoeging van digitale valuta, mede omdat de Amerikaanse regelgeving op dat vlak steeds strenger wordt.

Gerelateerde berichten...