Europees onderzoek toont grote invloed VR en AR op wonen en werken

Kunstmatige intelligentie en machine learning liggen aan de basis van veel significante veranderingen in de maatschappij. Onze manier van wonen en werken wordt beïnvloed door augmented en virtual reality (AR en VR).

Bij de toepassing van virtuele assistenten en technieken als blockchain en edge computing, wordt de verwerking en controle van data verplaatst naar bijvoorbeeld IoT-toepassingen of de gebruiker zelf. Dat blijkt uit het onderzoek The Future of Apps.

Het onderzoek rapporteert technologische en sociale trends op basis van onderzoek in 25 landen in EMEA. deelnemers waren experts en ondernemers in automatisering, biometrie, IT en technologie. De overkoepelende trend is een vergaande digitale en app-aangestuurde maatschappij. In het rapport, uitgevoerd in opdracht van F5 Networks. worden vier sleutelthema’s vastgesteld.

 

Bewuste samenwerking

Als eerste wordt bewuste samenwerking genoemd. Volgens de onderzoekers is het noodzakelijk dat organisaties snel een passend model vinden om transparant samen te werken. Dit is van belang met het oog op nieuwe data-wetgeving en de integratie van IoT, AI en machine learning. Hierbij wordt persoonlijke data nog waardevoller dan het al was. Het zal dus goed beschermd moeten worden. De verwachting is dat veel consumenten hun gegevens weghalen bij bedrijven en de verspreiding van hun data in eigen hand nemen.

 

Optimale intelligentie

Besluitvorming zal revolutionair veranderen door AI, biometrie en machine learning. Diensten in bijvoorbeeld de zorg en financiële sector zullen persoonlijker en pro-actiever worden. Bijna 58 procent van de ‘generatie Y’ consumenten heeft interesse uitgesproken in een dienst die financiële toekomst kan voorspellen op basis van huidige acties.

EMEA loopt voorop in het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen. Een derde van de respondenten uit Europa en Zuid-Afrika gebruikt bijvoorbeeld stemcommando’s op hun mobiele apparatuur. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2017 stonden er meer dan 10.000 stemgestuurde apps van derden op Amazon’s Alexa platform, een groei van 100 procent ten opzichte van 2016.

Verder heeft AI een flinke impact op de onderliggende infrastructuren. Door de kracht van AI in bijvoorbeeld virtuele assistenten of klantenservices worden de apps complexer, moeten ze onderling kunnen communiceren en meer context kunnen begrijpen.

 

Individuele realiteit

Augmented en virtual reality gecombineerd met toenemende smart technologie zorgen voor individuele werkelijkheidservaringen. App interfaces krijgen steeds vaker een mixed reality-karakter, waarbij locatie irrelevant wordt voor communicatie, onderwijs en ervaringen. De andere kant van de medaille is dat er nieuwe gevaren en risico’s ontstaan omdat mensen nog meer in hun digitale bestaan worden getrokken. Ontwikkelaars staan daarom voor de taak om apps zo te ontwerpen dat ze binnen een groter ecosysteem passen, waarbij stem, biometrie en handmatige handelingen worden geïntegreerd.

Meer dan de helft van de respondenten in Europa en Zuid-Afrika hebben al een VR headset gebruikt. Van generatie Y is 56 procent geïnteresseerd in contactlenzen met nachtzicht-mogelijkheden.

 

Nieuwe netwerken

Door technologische vooruitgang, bijvoorbeeld 5G, zijn veel meer consumenten in staat zelf dingen te regelen via onder andere IoT. Er zal steeds meer decentralisatie plaatsvinden in computernetwerken, dankzij de opkomst van blockchain en edge computing. In 2020 zullen 65 procent van de bedrijven al een vorm van blockchain-technologie hebben toegepast, een markt die groeit van 210 miljoen dollar in 2016 naar 2,3 miljard dollar in 2021.

Steeds meer consumenten keren de grote organisaties hun rug toe. Ongeveer 37 procent van generatie Y in Europa en Zuid-Afrika gebruikt al een peer-to-peer uitleen-service.