Europese webwinkels zetten 390 miljoen om in Nederland

acm thuiswinkel.org achteraf betalen iDEAL

Europese webwinkels worden steeds populairder in ons land. Dat stelt het CBS in een onderzoek naar het buitenlandse online shopgedrag van de Nederlandse consument in het eerste kwartaal van 2019.

Nederlandse consumenten gaven ongeveer 390 miljoen euro uit (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In vijf jaar groeiden de online aankopen bij webwinkels binnen de EU met ruim 150 procent.

 

Online aankopen

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en ze zijn dus voorlopig.

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopen is er onderscheid tussen pure webwinkels en ‘multi-channelers. Dit zijn winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is.

De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van 2019 ruim 12 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Bij de Nederlandse multi-channelers was de online-omzet bijna 24 procent hoger.

 

Omzetaandeel beperkt

De aankopen van Nederlanders bij webwinkels in de Europese Unie vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

 

Doorlopend

De trend in dit kwartaal staat niet op zich. Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro (excl. btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in 2017. Het groeitempo van de aankopen van Nederlandse consumenten in Europese webwinkels is hiermee wat minder hoog dan in voorgaande jaren.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die zijn gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en zijn dus voorlopig.

In het vierde kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels. Dit is 22 procent meer dan in dezelfde periode van 2017.

Gerelateerde berichten...