Agentic AI in ERP: van routinetaken naar strategische besluitvorming

Man van middelbare leeftijd met kort grijs haar, ronde bril en een lichte glimlach, draagt een wit overhemd onder een donkere trui, tegen een effen lichte achtergrond.
Agentic AI in ERP: van routinetaken naar strategische besluitvorming

Agentic AI, een vorm van kunstmatige intelligentie die zelfstandig kan handelen en beslissingen kan nemen, wordt door steeds meer organisaties ingezet. Met name op het gebied van ERP heeft de technologie een enorm potentieel om met automatisering routinetaken te elimineren en bij te dragen aan snellere acties en slimmere beslissingen. Om hier maar meteen een getal op te plakken: ik verwacht dat AI-technologie het mogelijk zal maken om 50 procent van alle ERP-taken te automatiseren. Dat zorgt vervolgens weer voor een procesefficiëntie waar CIO’s al jarenlang van dromen.

Maar waar kan Agentic AI dan precies het verschil maken? Veel financiële processen, zoals het indienen van een onkostendeclaratie, kunnen vrijwel volledig worden geautomatiseerd. Zo kan een CFO AI inzetten om onregelmatigheden te detecteren en tijd en geld besparen door de werkelijke oorzaak van problemen te achterhalen. HR-managers kunnen met behulp van AI dan weer snel inzicht krijgen in welke vaardigheden er binnen de organisatie bijgespijkerd moeten worden of wat de beste aanpak is voor het inwerken van nieuwe medewerkers. AI-agents voeren dit soort taken niet alleen op afroep uit, maar zullen juist zelf acties voorstellen op basis van bekende best practices die in het verleden mooie resultaten hebben opgeleverd.

Binnen projectmanagement kunnen AI-agents ook veel brengen. Zo kan het helpen om taken zoals het vinden van de juiste teamleiders en teamleden of het overbrengen van een lastige boodschap aan alle medewerkers makkelijker te maken. Een manager kan bijvoorbeeld ERP, AI en samenwerkingssystemen zoals Teams combineren om werkgroepen samen te stellen, potentiële bottlenecks op te sporen en om informatie over de voortgang van projecten te delen. En dankzij een automatische vertaling, krijgt ieder teamlid de informatie in zijn of haar moedertaal.

Werknemers van geestdodende taken bevrijden

Door deze automatiseringsslag te maken, kunnen medewerkers zich focussen op innovatie en proactiviteit. Maar veel medewerkers zijn nog niet direct fan van AI-agents. Zij vrezen namelijk dat zij hun eigen baan hierdoor kunnen verliezen. Ik verwacht echter niet dat dit het geval zal zijn: AI wordt gebruikt om allerlei processen te automatiseren, maar er zal altijd menselijk toezicht nodig blijven. Waar we eerder voor moeten vrezen is dat sommige bedrijven AI roekeloos zullen inzetten, waardoor de kans bestaat dat zij wet- en regelgeving rondom databescherming en privacy overtreden. Het is daarbij belangrijk dat AI pragmatisch wordt ingezet op de juiste plekken in de organisatie in plaats van dat AI te pas en te onpas wordt gebruikt.

Dat sluit mooi aan op wat Alejandra Diaz, hoofd IT bij Telefónica Innovación Digital ooit zei: “Technologische besluitvormers moeten altijd werken aan een strategische visie op de manier waarop data en AI de bedrijfsvoering kunnen transformeren. Het is echter van cruciaal belang dat zij resultaatgericht blijven en in staat zijn om technische concepten te vertalen in zakelijke impact en klantenervaringen.”

AI-agents: onze nieuwe collega’s

Het is lastig om niet enthousiast te worden van alle technologische ontwikkelingen. Er verandert veel en we werken naar een toekomst waarin AI-agents onze nieuwe collega’s worden. Ze zullen ons in staat stellen om nieuwe inzichten op te doen, onze volgende stappen te bepalen en taken aan hen te delegeren. Door het te combineren met ERP en samenwerkingstools kunnen we wereldwijde teams effectiever inzetten, kennis uitwisselen en hen gezamenlijk naar doelen laten werken.

Dit is een ingezonden bijdrage van Unit4. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.