Skip to content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine Belgie
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Home » Expert bijdragen » Zorg » Authenticatie bij de zorgwerkplek, niet uniek, wel impactvoller
4min Leiderschap

Authenticatie bij de zorgwerkplek, niet uniek, wel impactvoller

photo guest expert
Leo van der MeeGuest expert29 maart 2021 07:0129 maart 2021
Authenticatie bij de zorgwerkplek, niet uniek, wel impactvoller

Het applicatielandschap in de zorg kan behoorlijk complex zijn. Het bestaat vaak uit een landschap van allerlei systemen die niet met elkaar zijn geïntegreerd en samen zorgen voor een veelheid aan gebruikersnamen en wachtwoorden. Dat brengt allerlei risico’s en frustraties met zich mee. In deze blog bespreekt Leo van der Mee, IT Architect en Business Development Consultant bij Login Consultants, wat die risico’s zijn en hoe je wel tot een veilige zorgwerkplek komt.

Spaghetti aan inloggegevens

Zoals we al schreven in een eerdere blog kan het applicatielandschap in de zorg, meer nog dan in andere branches, enorm divers en complex zijn. De combinatie van legacy applicaties, cloud applicaties en applicaties die draaien bij derden, brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Als we alleen maar naar de gebruiker kijken, zien we al de nodige frustraties. Voor elk van die applicaties moet hij (of zij) een andere gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken. Alsof dat nog niet erg genoeg is, verlopen die wachtwoorden ook allemaal. Niet op hetzelfde moment natuurlijk, maar na een variabel aantal weken of maanden. Tenslotte moeten al die wachtwoorden ook nog eens aan verschillende eisen voldoen: acht karakters of tien, wel of geen ‘vreemde’ leestekens, verschillende wachtwoordcomplexiteit. Sommige applicaties vereisen multi-factor authenticatie en bij de een gaat dat via een sms, bij een ander via een app, en bij een derde heb je een token nodig. Kortom, een spaghetti aan inloggegevens die een normaal mens nooit kan onthouden.

Flauwekul

Dat zorgt voor productiviteitsverlies en frustratie bij de gebruiker. De gemiddelde zorgmedewerker heeft hart voor zijn vak en wil zoveel mogelijk tijd besteden aan de cliënten en niet aan dit soort ‘flauwekul’. Het logische gevolg: stapels post-its onder het toetsenbord, wachtwoorden ‘verscholen’ in het adresboek van mobiele telefoons of overal hetzelfde wachtwoord gebruiken. Begrijpelijk, maar voor de zorgorganisatie leidt dat tot onveilige situaties, potentiële datalekken met de bijbehorende problemen rondom de AVG, maar ook gewoon verlies van productiviteit.

Identity- en accessmanagement

Gelukkig is er een oplossing: een goede Identity en Access Management-clouddienst (IAM). De twee meest bekende in de markt zijn Azure AD van Microsoft en de Okta Identity Cloud. Het voordeel van Azure AD is dat organisaties die Microsoft 365 gebruiken, daar al voor betaald hebben. Door een goede IAM-dienst in gebruik te nemen bereik je dat mensen nog maar één keer hoeven in te loggen: single sign-on ofwel SSO. Daarna kunnen ze elke applicatie benaderen, zonder frustratie, zonder tijdsverlies. Voor de organisatie betekent het dat er meer controle is doordat alles op een centrale plek is ondergebracht. Bovendien kun je met behulp van een IAM-oplossing ook een veiligheidsbeleid vastleggen. Zo kun je als organisatie bepalen dat iedereen een gewone internetpagina mag bezoeken zonder dat daar een wachtwoord voor nodig is, dat je voor de intranetpagina een gebruikersnaam en wachtwoord in moet voeren en dat voor bijvoorbeeld een HR-systeem multi-factor authenticatie nodig is.

Wie ben je en wat mag je?

Zodra alle authenticatiesystemen van de verschillende applicaties zijn gekoppeld aan de IAM-oplossing, is het heel eenvoudig te bepalen wie waar bij mag. Een bijkomend voordeel is het in- en uit-dienstproces. Komt er een nieuwe medewerker in dienst, dan krijgt zijn account op basis van zijn autorisatiesprofiel toegang tot alle benodigde applicaties. Niet te veel en niet te weinig. Gaat een medewerker uit dienst, dan wordt zijn account simpelweg geblokkeerd en kan hij nergens meer bij.

Niet uniek, wel impactvoller

Dit probleem is natuurlijk niet uniek voor de zorg. Toch wordt het zwaarder gevoeld door de mensen die met de spreekwoordelijke handen aan het bed staan. Dit zijn geen mensen die dagen achter een computer aan een bureau zitten. Dit zijn mensen die voortdurend onderweg zijn, soms met een laptop of tablet onder de arm, maar vaak dat niet eens. Deze medewerkers hebben geen tijd om zich ergens een half uur te settelen om ‘even’ in te loggen op een systeem. Het probleem is niet uniek, wel impactvoller.

Nieuwsgierig?

Ook behoefte aan een flexibele werkplek die helemaal past bij de zorg? Wij kunnen zorgen voor een werkplek die precies aan alle moderne wensen en eisen voldoet en die volledig door ons beheerd wordt. Dat is niet alleen goedkoper dan wanneer je alles in eigen hand houdt, maar maakt ook dat meer tijd en geld overhebt voor de zorg aan cliënten. En dat is tenslotte waar het om draait. Meer weten? Download onze whitepaper ‘De nieuwe zorgwerkplek’.

Tags:

Authenticatie / AVG / basefarm.com / Cloud / Digitale transformatie / GDPR / IAM / Leo van der Mee / Login Consultants / multi-factor authenticatie / Office 365 / security / Software / SSO / Strategie / Telecom / Zorg

Keuze van de redactie

Waarom medewerkers moe worden van cybersecurity

Security fatigue leidt tot onveilig gedrag

Nederland telt meer dan dubbel zoveel IT’ers als België

IT-profielen in België en Nederland: zoek de vier verschillen

‘Ingreep Nexperia na diefstal bedrijfsgeheimen door topman’

Volgens bronnen moest de Nederlandse overheid wel ingrijpen bij Nexpe...

Is eSIM een slimme en veilige keuze voor de zakelijke gebruiker?

Fysieke simkaarten zijn er in allerlei vormen en maten, maar de eSIM ...

Techzine.tv

ServiceNow goes after the mid-market with its AI-based Core Business Suite

ServiceNow goes after the mid-market with its AI-based Core Business Suite

Slack is evolving into a work operating system

Slack is evolving into a work operating system

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

Infor's industry-specific ERP strategy and Velocity Suite deep dive

Infor's industry-specific ERP strategy and Velocity Suite deep dive

Lees meer over Leiderschap

Durven we AI-agents al te vertrouwen?
Topartikel

Durven we AI-agents al te vertrouwen?

Enterprises worstelen met autonomie en schaal

Kim Loohuis 23 oktober 2025
Nederlandse overheid kwetsbaar bij uitval ICT-leveranciers
Topartikel

Nederlandse overheid kwetsbaar bij uitval ICT-leveranciers

Afhankelijkheid van externe partijen te groot

Kim Loohuis 16 september 2025
‘Ingreep Nexperia na diefstal bedrijfsgeheimen door topman’

‘Ingreep Nexperia na diefstal bedrijfsgeheimen door topman’

Volgens bronnen moest de Nederlandse overheid wel ingrijpen bij Nexperia, omdat de topman van het bedrijf bez...

Colin Baak 28 oktober 2025
Slechts klein deel Nederlandse organisaties zet AI strategisch in

Slechts klein deel Nederlandse organisaties zet AI strategisch in

Nederlandse organisaties lopen achter in het strategisch gebruik van kunstmatige intelligentie. Slechts zesti...

Mels Dees 23 oktober 2025

Expert aan het woord

SaaS-oplossingen: gemak versus controle – hoe houd je grip op je data?

SaaS-oplossingen: gemak versus controle – hoe houd je grip op je data?

We maken ons er allemaal wel eens schuldig aan. Je moet een groot bes...

Het reduceren van IT-kosten is essentieel om innovatie te stimuleren

Het reduceren van IT-kosten is essentieel om innovatie te stimuleren

In een tijd van razendsnelle technologische ontwikkelingen staan orga...

Werknemers zijn de sleutel tot sterkere digitale weerbaarheid

Cybercrises zijn geen zeldzaamheid meer. Bijna driekwart (72%) van de...

Digitaal vertrouwen opbouwen met slimme cybersecurity

Het vertrouwen in digitale diensten daalt. Terwijl technologiebedrijv...

Tech calendar

Discover Why Northern Europe Chooses Redgate Monitor

13 November 2025

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring