Na jaren van versnelling komt de fintechsector in 2026 op een kantelpunt. Automatisering, agentification en AI zijn geen differentiator meer, maar een voorwaarde om überhaupt mee te doen. De operationele lat gaat omhoog, de kosten moeten omlaag en de druk om sneller, slimmer en foutlozer te werken stijgt. Maar in een markt waar iedereen dezelfde technologie inzet, ontstaat een nieuwe vraag: waarmee onderscheid je je nog als alles en iedereen geautomatiseerd is?
Het antwoord ligt verrassend genoeg niet in nóg meer automatisering, maar in identiteit: de combinatie van menselijke creativiteit, doordachte productervaringen en kapitaalefficiënte groei. 2026 wordt het jaar waarin bedrijven opnieuw moet definiëren wat waardevol is.
Onderscheiden door menselijkheid
Jeppe Ringdom, Co-Founder en CEO van Pleo, geeft aan dat in 2026 een groot deel van wat vandaag nog ‘operations’ heet, overgenomen door intelligente systemen: finance operations, onboarding, compliance flows, support. AI-agents kunnen tijdrovende taken uitvoeren waarvoor vroeger volledige teams nodig waren. Deze automatiseringsgolf egaliseert de markt: standaard wordt nóg meer standaard.
Om op te vallen moeten bedrijven identiteit toevoegen. Dit is het enige wat alleen mensen kunnen creëren. Dat kan via uitzonderlijk productdesign en een onderscheidende gebruikerservaring, met doordacht gebruik van menselijke contactmomenten op plekken waar emotie en vertrouwen het belangrijkst zijn. Het kan ook liggen in de mate waarin problemen écht diepgaand worden opgelost voor klanten, in plaats van alleen snel te worden afgehandeld.
Met automatisering en agentisering onderscheid je je niet meer, maar wél door creativiteit, helderheid en het bouwen van producten en ervaringen die ondanks alle technologie onmiskenbaar menselijk voelen.
Lees ook: Pleo’s finance-tool groeit als kool in Nederland
Efficiënte groei door automatisering en AI
Jeppe ziet ook dat het tijdperk van het najagen van pure omzetgroei bij bedrijven uit beeld raakt en gezonder wordt. 2026 wordt het het jaar van efficiënte groei. Gezond schalen betekent ook een gezondere organisatie met een streven naar hoge output per werknemer, sterke retentie en culturen die tooling en autonomie omarmen boven hiërarchie en proces.
Bedrijven kunnen zich echt onderscheiden door hoe diep zij automatisering en AI weten te verankeren in elke laag van hun organisatie. Efficiënt opschalen betekent groeien zonder dat de kosten even hard stijgen. De bedrijven die dit goed doen, zullen AI gebruiken om efficiëntie in de hele funnel aan te scherpen en interne tools te bouwen die productiviteit laten cumuleren zonder het organogram op te blazen.
CFO als strategisch partner van de techteams
In 2026 krijgt de CFO een prominentere rol aan de technologietafel. Als strategische partners fungeren zij als portfoliomanagers van innovatie- en groeiprojecten, waarbij zij risico en rendement in balans brengen. In deze rol kunnen CFO’s techleiders ondersteunen bij het intelligent financieren van hun projecten via meetbare stage gates, cross-functionele ROI-modellen en wendbare herallocatie van kapitaal zodra data aannames bevestigt of ontkracht.
Met AI wordt het mogelijk meerdere financiële scenario’s te laten zien, waardoor leiders “what-if”-innovatiescenario’s kunnen testen voordat er geld wordt vrijgemaakt. Hierdoor kunnen leiders de voordelen van investeren in innovatie beter uitleggen, aangezien uitgaven aan data infrastructuur of AI-tools en -training steeds meer worden gezien als strategische kerninvesteringen in plaats van kostenposten.
Soren West Lonning, CFO van Pleo verwacht daarom ook dat de vraag naar aantoonbare ROI op data en AI verder zal toenemen om de aanzienlijke aandacht en investeringsmogelijkheden rondom deze technologie te onderbouwen. Dit wordt waarschijnlijk een gebied waarin financiële leiders onder grotere druk komen te staan om te zorgen voor de juiste kapitaalallocatie.
Uiteindelijk worden discipline en innovatie onafscheidelijk. De taak van de CFO wordt om ervoor te zorgen dat creativiteit kapitaalefficiënt blijft en dat elke geïnvesteerde euro in innovatie bijdraagt aan langdurige bedrijfswaarde.