Hoewel digital agencies van origine werden ingezet voor het ontwikkelen van webdiensten, blijken opdrachtgevers steeds hogere verwachtingen te hebben. De nadruk is verschoven naar het zijn van een strategische partner, waardoor de oorspronkelijke definitie van een digital agency is veranderd. Design/creatie en webdesign worden bij de agencies voornamelijk in-house aangeboden, terwijl andere disciplines, zoals: hosting, social media, SEO/SEA en mobiele softwareontwikkeling door de agencies grotendeels worden uitbesteed aan gespecialiseerde partners.
De verschuiving naar de vraag voor een strategischere rol van de digital agencies is te herleiden naar twee bepalende factoren. Uit het onderzoek blijkt dat het verbeteren van de customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit hebben bij opdrachtgevers van digital agencies. De opdrachtgevers vormen volgens de digital agencies zelf een belemmering in het proces om een versnelde digitale transformatie te ontwikkelen. Dit komt omdat zij onvoldoende kennis hebben van de vereisten om deze doelstellingen te bereiken. Digital agencies lopen daarnaast tegen het probleem aan dat het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel een steeds grotere uitdaging wordt; nu nog meer dan in 2014. Toen werd dezelfde conclusie getrokken op basis van het onderzoek onder een bestand van 378 digital agencies.
Het percentage gespecialiseerde digital agencies is in een jaar tijd gestegen. Vorig jaar gaf 66% van de agencies aan een fullservice propositie te hanteren, ten opzichte van 26% van de agencies die zich als gespecialiseerde digital agency ziet. Dit jaar is dat aantal verschoven naar respectievelijk 45% fullservice en 41% gespecialiseerd. Derde partijen, zoals softwareontwikkelaars (30%) en online marketingbureaus (31%) spelen een steeds grotere rol voor de agencies. Bijna de helft van de ondervraagde agencies (45%) geeft aan dat hostingpartijen hun belangrijkste fulfillment-partners zijn.
Van de 117 respondenten was 85% onderdeel van de directie/het managementteam. Het volledige rapport is te downloaden via