Havenbedrijf Rotterdam investeert meer in digitalisering

rotterdam digitale burgerzaken digitaal platform

Het Havenbedrijf Rotterdam investeerde vorig jaar meer in digitalisering en veiligheid. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2021 dat het bedrijf deze week publiceerde.

Het Havenbedrijf kreeg in 2021 te maken met een aantal high-cyberincidenten. Het Haven Cybermeldpunt kreeg meerdere meldingen waarop men maatregelen moest treffen.

Geen daarvan leidde tot schade, maar volgens de haven maakt dat wel duidelijk dat de IT-infrastructuur een interessant doelwit is voor cybercriminelen. Afgelopen jaar was er dan ook een verplichte e-learning op cyberveiligheid voor alle medewerkers.

Het bedrijf is ook gaan oefenen met phishingacties. Er vinden ook meer testen plaats tegen ransomware-aanvallen. Bedrijven kunnen bij het Haven Cybermeldpunt melding maken van IT-verstoringen die effect hebben op het aan- en afmeren van schepen, overslag van goederen of de veiligheidsmaatregelen.

Havenmeester

Bij het onderhoud van kades maakt het bedrijf tegenwoordig gebruik van informatie van satellieten en sensoren. Verder digitaliseerde de logistieke keten en bij de divisie Havenmeester vond de afhandeling van scheepsbezoeken grotendeels digitaal plaats.

Voor ISPS-plichtige bedrijven geldt intussen een meldplicht en het bedrijf moedigt andere bedrijven aan dit vrijwillig te doen. In 2021 werd het Port Cyber Resilience programma FERM een zelfstandige organisatie die actief cyberweerbaarheidsdiensten aanbiedt aan de bedrijven in de haven.

Thuiswerken

In 2021 ging het Havenbedrijf over naar 60% op kantoor werken en 40% thuis. COVID-19 bracht versnelling in digitaal, flexibel en op afstand werken. Uit medewerkersonderzoek blijkt dat collega’s in meerderheid het een goede zaak vinden dat wij het thuiswerken blijven stimuleren. Minder reistijd, effectiever werken en meer autonomie.

Het Havenbedrijf Rotterdam investeerde het afgelopen jaar flink in innovatie, met name in de logistiek keten. Zo gebeurt de afhandeling van lading met steeds meer automatisering. Verder vond er steeds meer real-time uitwisseling plaats over de hele logistieke keten. Die toename van mogelijkheden voor informatie-uitwisseling leidt volgens het bedrijf tot het verschuiven van de machtsverhoudingen in de logistieke keten.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...