Helft Nederlandse bouwbedrijven zet IoT in

IoT huizenbouw

Ongeveer de helft (47%) van de organisaties in de bouwsector maakt gebruik van Internet of Things (IoT), oftewel ‘slimme’ apparaten die verbonden zijn met internet. Bouworganisaties die dit niet doen (46%) geven als belangrijkste reden aan dat dit ‘niet past bij de organisatie’. Belemmerende factoren zijn een gebrek aan kennis, budget en de angst voor een mislukking. Dit blijkt uit de IoT Maturity Monitor die Evalan onder leidinggevenden binnen diverse sectoren, waaronder de bouw, in Nederland uitvoerde.

IoT voor kernactiviteiten

46 Procent van de leidinggevenden bij Nederlandse bouwbedrijven geeft aan geen gebruik te maken van IoT. Van de 47 procent die dat wel doet, gebruikt 5 procent IoT alleen voor de kernactiviteiten, zoals het bouwproces en de dienstverlening aan klanten. 14 Procent gebruikt het voor overige zaken, zoals verlichting, verwarming en schoonmaak in het eigen gebouw.

Bouwsector aarzelt

De reden waarom bijna de helft nog geen IoT inzet, heeft met name te maken met het ‘niet vinden passen bij de organisatie’ (50%), het ‘er technologisch gezien nog niet klaar voor zijn’ (19%) en ‘de toegevoegde waarde niet zien’ (15%). Vergeleken met andere sectoren is de bouw het meest stellig over het niet vinden passen bij de organisatie, 50 procent gaf namelijk dit antwoord, ten opzichte van het gemiddelde van alle branches van 30 procent. Van de respondenten in de bouw die nu nog geen IoT inzetten, verwacht 24 procent binnen vijf jaar wel gebruik te gaan maken van IoT.

Te weinig kennis

Belemmerende factoren bij specifiek het aankoopproces en de implementatie zijn met name te weinig kennis om de juiste keuzes te maken (30%), de verwachting dat het gestelde budget overschreden gaat worden (13%) en angst voor mislukking (11%).

Nieuwe businessmodellen

Kosten besparen (73%) en productiviteit verbeteren (64%) zijn de belangrijkste argumenten om wel voor Internet of Things te kiezen. Opvallend is dat ‘het ontdekken van nieuwe kansen’ het laagst scoort, terwijl 41 procent van de bedrijven die wel IoT inzetten, aangeeft dat het tot nieuwe businessmodellen heeft geleid. 46 procent geeft aan dat het kosten heeft bespaard.

Gerelateerde berichten...