Iron Mountain: ‘Gebruikers moeten zelf informatie beschermen’

Bedrijfsinformatie levert de meeste toegevoegde waarde op wanneer die in handen is van marketing of klantenservice. Dat blijkt uit onderzoek van Iron Mountain en PWC. Maar bijna niemand vindt dat deze afdelingen ook verantwoordelijk zijn voor de bescherming van die informatie. Volgens informatiemanagerIron Mountain is er maar één adequate oplossing: Integrale Informatieveiligheid.

Uit een onderzoek van het bedrijf blijkt dat 62 % van het Europese midden- en grootbedrijf van mening is dat de marketingafdeling uitstekend in staat is waardevolle informatie uit de bedrijfsinformatie te destilleren. Bijna de helft (46 %) vindt dat ook de klantenservice afdeling daartoe behoort. Echter minder dan 1 % een procent stelt dat deze afdelingen ook hun verantwoordelijkheid hebben bij de bescherming van deze hoogwaardige informatie. Veel organisaties zijn zich niet bewust van de grote informatierisico´s die het openzetten van de toegangspoorten tot bedrijfsinformatie met zich meebrengt.

Uit de Risk Maturity Index 2014 van Iron Mountain met PwC, blijkt dat de meeste bedrijven verwachten dat de IT-afdeling vrije toegang geeft aan marketing- en klantgerichte afdelingen. Doel hiervan is de afdelingen te ondersteunen bij het openbreken van markten en het werven van klanten (60 %) en het ondersteunen en verbeteren van de klantenservice (eveneens 60%).

Deze situatie vraagt om Integrale Informatieveiligheid; een bedrijfsbrede aanpak en samenwerking om bedrijfsinformatie als productiemiddel adequaat veilig te stellen; om de concurrentiepositie te beschermen; om te voldoen aan wet- en regelgeving; en om reputatieschade te voorkomen. Gebruikers van bedrijfsinformatie horen hier nadrukkelijk bij omdat zij de kennis, ervaring en rol hebben die noodzakelijk is voor een optimale informatiebescherming.

Echter bedrijven onderkennen het onderliggende risicogedrag vooralsnog vaak niet. Zo zorgt het meenemen van bedrijfsinformatie van de werkvloer, om er thuis of tijdens het forensen verder aan te werken, voor aanzienlijk risico´s. En eerder onderzoek wijst uit dat juist marketeers bovengemiddeld vaak bedrijfsgevoelige informatie meenemen. Eén op de drie werkt daarmee twee tot vier keer per werk vanuit huis. Eveneens 33% werkt daarmee tijdens het forenzen. Daarnaast gebruiken de marketing-medewerkers vaak persoonlijke e‑mailadressen om documenten te verzenden (48 %), ook via onbeveiligde draadloze netwerken (12 %). Ook gooien ze de benutte bedrijfsinformatie buiten kantoor achteloos weg (28%).

Geef een antwoord

Gerelateerde berichten...

X