Laat innovatie in de zorg goed landen

ram

Zorgt in 2040 elke Nederlander voor een naaste? Dat zou zomaar kunnen. Een recente kamerbrief stelt dat momenteel 4,4 miljoen mensen een mantelzorgtaak of -verantwoordelijkheid hebben en dat aantal stijgt. De toenemende vraag naar zorg is de oorzaak hiervan. Vanwege de cocktail met personeelstekort en toenemende vergrijzing, nadert dit tot een kookpunt, stelt Ingo Tideman, Head of Solutions & Marketing bij Ascom Nederland.

Zorginnovatie is daarom broodnodig. Uit onderzoek van Gupta blijkt dat technologie het probleem aanzienlijk kan terugdringen. Het stelt dat bestaande medische technologie, indien goed ingezet, “de potentie heeft om 110.000 zorgmedewerkers vrij te spelen”.

“Zorgorganisaties reageren en proberen continu nieuwe technologie uit,” legt Tideman uit. “Maar de wildgroei aan nieuwe applicaties resulteert in onzekerheid. En soms weerstand bij zorgpersoneel.” Nieuwe technologie komt vaak met een nieuwe (alarm)app of platform en vereist vaak een aanpassing in het proces.

Hoge werkdruk in de zorg

Veel innovaties concentreren zich op de techniek, weet Tideman. “Zie je ergens anders een slimme camera of sensor werken, dan is dat vaak hetgeen je zelf ook in huis haalt. De vraag is echter of die technologie ook in jouw situatie of omgeving de geschikte oplossing is, die past bij de cliënt en zijn of haar veranderende zorgvraag.”

Dit leidt er vaak toe dat de techniek alleen op z’n eigen eiland functioneert. Men benut het slechts deels of zelfs helemaal niet. Tideman: “Voor veel zorgverleners komt omgaan met nieuwe technologie boven op de rest van hun taken. En laat de werkdruk is al hoog.”

“Leuke innovatie, maar kan ik ook blijven werken zoals ik nu werk?” is een veelvoorkomende vraag als een zorgorganisatie iets nieuws presenteert. Met name bij meer ervaren zorgpersoneel heerst de angst voor de digitale wereld en het onbekende.

Innovatie in de zorg

De truc is om evenwicht te vinden tussen experimenteren met nieuwe technologie, en het bepalen van de behoefte bij cliënten en personeel. Zorgorganisaties doen er goed aan om een stap terug te doen en stil te staan bij vragen als: ‘welke organisatie wil ik zijn?’, ‘wat is onze populatie en welke technologie past daar het beste bij?’ en ‘hoe zou technologie mijn zorgprocessen en zorgpersoneel moeten ondersteunen?’. “Dan wordt de technologie direct relevanter voor het zorgpersoneel. En draagt het bij aan het verhogen van de zorgkwaliteit, het voorkomen van onnodige zorg en voorkomen van kritische situaties,” legt Tideman uit.

“Adoptie maak je makkelijker als alle technologie te integreren is in één open platform. Hierbij houdt het zorgpersoneel overzicht van de situatie rondom een cliënt en de alarmprofielen.” Juist door het samenbrengen van verschillende innovaties op één platform, wordt technologie ondersteunend aan het verbeteren van de zorg in plaats van belastend. “Zonder dat het direct resulteert in een veelvoud aan nieuwe apps en alarmen,” is de overtuiging van Tideman

Organisatorisch perspectief

Als je de juiste technologie selecteerde is het tijd voor de implementatie. En dat kan alleen succesvol door vanuit organisatorisch perspectief te kijken naar organisatie, beleid en protocol en de human factors. “Betrek het zorgpersoneel in een vroeg stadium en voorkom het terugvallen in oud gedrag. Het organiseren van één kennismakingsessie is niet genoeg. Het is een continu proces waarin evaluatie, begeleiding en finetuning onmisbaar is,” is de ervaring van Tideman

Kijk dus niet alleen naar eerdere ervaringen en de toegevoegde waarde, is het advies van Tideman. “Maar vooral naar de mensen zelf. Richt je aandacht op degenen die opstaan voor impactvolle innovatie. Zij zijn de ambassadeur van de nieuwe aanpak en helpen collega’s op weg. De technologie is slechts figurant in dit verhaal.”

Gerelateerde berichten...