Nederlandse websites bevatten gemiddeld 13 trackers

geboortedatum

Uit het nieuwste onderzoek van VPN-aanbieder NordVPN blijkt dat Nederlandse websites gemiddeld 13 trackers bevatten. Die verzamelen gebruikersgegevens die om er geld aan te verdienen. Shopping-, tech- en streamingwebsites in Nederland hebben er zelfs meer – gemiddeld 19.

De meeste trackers zijn eigendom van derden. Ongeveer 30% van de trackers van derden is van Google, 11% van Facebook en 7% van Adobe. Deze bedrijven gebruiken de gegevens die ze verzamelen voor marketingdoeleinden.

Het aantal webtrackers hangt met name af van de wetgeving omtrent gegevensbescherming in een land. Daarom hebben websites in Midden- en Noord-Europa, waar de GDPR-regels worden toegepast, minder trackers dan in de VS. In de VS beschermt geen enkele wet de privacy van alle soorten gegevens in alle staten, leggen de onderzoekers uit.

Onderzoekers analyseerden de 100 populairste websites in 25 landen over de hele wereld. Met behulp van drie verschillende trackerblockers konden ze zien hoeveel trackers (zoals een cookie of een trackingpixel) de websites gebruikten om meer over hun gebruikers te weten te komen.

Trackers in broncode

Trackers bevinden zich meestal in de broncode van een website en zijn voor gewone gebruikers moeilijk te detecteren. Het soort informatie dat trackers verzamelen kan bestaan uit het IP-adres en de locatie, de browsegeschiedenis, het aantal klikken van gebruikers op een website, de items die ze bekeken en voor hoe lang, plus gegevens over de browser en het apparaat dat wordt gebruikt.

Trackers kunnen websitebeheerders helpen de ervaring van gebruikers te verbeteren door te analyseren hoe bezoekers tijd op hun website doorbrengen.

Aan de andere kant helpt deze informatie om een gebruikersprofiel op te stellen dat aan derden (zoals Google, Facebook en Adobe) wordt verkocht. Zij gebruiken deze profielen om meer gerichte en opdringerige advertenties aan te bieden die gebruikers van website naar website volgen.

Het ergste scenario is als cybercriminelen deze gegevens in handen krijgen. Ze kunnen dan een gedetailleerd portfolio over iemand samenstellen en dit tegen hun slachtoffer gebruiken in een phishing-aanval door een gepersonaliseerd en geloofwaardig bericht op te stellen.

Gebruikers maken zich zorgen

Volgens een enquête van NordVPN maakt 42% van de Nederlanders zich zorgen dat ze gevolgd worden door social mediagiganten (zoals Facebook), 37% is bezorgd dat hun gegevens worden verzameld door informatie- en advertentie-aggregators (zoals Google), en 33% wil niet dat marketingbureaus hun gegevens in handen krijgen.

Er betaat een aantalmanieren waarmee gebruikers online minder traceerbaar worden:

● Gebruik een VPN. Een VPN verbergt je echte IP-adres en locatie voor derden, waaronder je internetprovider, cybercriminelen, netwerkbeheerders en adverteerders.
● Installeer een trackerblocker. Die zorgt ervoor dat je browser geen informatie over je kan verzamelen en kan ook als adblocker werken. Sommige trackerblockers bieden ook andere cybersecurity-functies, zoals bescherming tegen malware.
● Gebruik browsers die je privacy respecteren. Gebruik een browser die speciaal is ontworpen voor mensen die hun privacy willen behouden: zonder auto-synchronisatie, zonder spellingscontrole, zonder auto-fill en zonder plug-ins.

Gerelateerde berichten...