Negen aanhoudingen na onderzoek bankhelpdeskfraude

politie Schengen Informatie Systeem

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht vanwege bankhelpdeskfraude. De arrestanten worden verdacht van oplichting en witwassen.

De verdachten deden zich voor als helpdeskmedwerker van een bank. De arrestaties kwamen tot stand op grond van onderzoek  van het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam en de politie van Noord-Holland en Midden-Nederland.

Hoeveel slachtoffers de verdachten precies maakten is nog niet helemaal helder. De negen verdachten zijn 5 jongemannen en 4 jonge vrouwen tussen de 20 tot 27 jaar uit Almere, Amsterdam, Den Haag, en Huizen. Op maandag 29 november, Cyber Monday, vindt de eerste pro-formazitting plaats.

Cryptovaluta

Tijdens het doorzoeken van de woningen stuitte de politie op duizenden euro’s cash en cryptovaluta, designerkleding en auto’s. De politie nam ook laptops, mobiele telefoons en andere gegevensdragers in beslag. De cryptovaluta zijn ook in beslag genomen.

Daders van dit soort vormen van oplichting doen zich volgens de politie vaak voor als succesvolle ondernemers. Echter blijkt dan dat ze al hun geld verdienen met oplichten van vooral oudere mensen. Ook blijkt dat ze het buitgemaakte geld gebruiken om kleding te kopen of online te handelen.

Teamchef Tanya Timmers van het Cybercrimeteam Rotterdam: “Door het kopen van luxe goederen, zoals designerkleding en sieraden, hebben deze jongeren online en voor de buitenwereld een bepaalde status. Intussen zijn hun woningen vervuild, stapelen de boetes zich op, of slapen ze in een stapelbedje met hun jongere broer.”

Bankhelpdeskfraude

Plegers van banhelpdeskfraude bellen soms met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het dan in het scherm van de telefoon alsof er echt een bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat de bankrekening van het slachtoffer gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. De oplichter dringt er vervolgens op aan om het geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weggepind. De politie krijgt elke maand meer dan 200 aangiften met individuele schadebedragen die oplopen tot duizenden euro’s per aangifte.

Om bankhelpdeskfraude te voorkomen volg je de volgende tips:
  • De bank zal nooit je saldo vragen, ook niet als controlevraag
  • De bank zal je nooit vragen geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet
  • De bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is
  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit
  • Installeer geen software anders dan de normale bankieren-app
  • Deel nooit een pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen
  • Bel bij twijfel je bank zelf op, blijf aan de lijn tot de daadwerkelijk iemand te spreken krijgt
  • Hang direct op, bel zelf je bank via een algemeen bekend nummer te vinden op de website en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kan je zelf controleren of datgene wat je is verteld wel klopt.
Lees ook:

Gerelateerde berichten...