ChatGPT heeft zich een plek veroverd in de top vijf van meest bezochte websites wereldwijd. Daarmee verdringt het Amazon van de lijst. Het aantal bezoeken van generatieve AI-platforms steeg het afgelopen jaar met 76 procent, blijkt uit onderzoek van marktinformatiebedrijf Similarweb.
De opmars van ChatGPT gaat opvallend snel schrijft Emerce. Het platform staat inmiddels op de vierde plek wereldwijd, achter Google, YouTube en Facebook. Vooral mobiel gebruik van de AI-dienst groeit explosief. Het aantal app-downloads schoot afgelopen jaar omhoog met 319 procent. Dat wijst erop dat gebruikers AI steeds meer als dagelijks hulpmiddel gebruiken.
Vorig kwartaal trok ChatGPT 462 miljoen bezoekers. Opvallend genoeg gebruikt 95 procent daarvan ook Google. Ongeveer 441 miljoen gebruikers bezoeken beide platforms. AI-assistenten vervangen traditionele zoekmachines dus niet, maar bestaan parallel naast elkaar.
Generatieve AI-markt groeit hard
De wereldwijde markt voor generatieve AI groeit de aankomende jaren naar verwachting heel hard, met een voorspelde gemiddelde jaarlijkse groei van 27 procent. Het aantal unieke bezoekers van GenAI-platformen steeg het afgelopen jaar met 58 procent aldus het onderzoek.
Het gedrag van AI-platforms verschilt aanzienlijk van klassieke zoekmachines. Zo genereert Googles AI Mode gemiddeld slechts twee procent uitgaande verwijzingen naar andere websites. Traditionele Google-zoekopdrachten leveren daarvan een veelvoud op, zo tussen de 17 en 19 procent. Voor generatieve AI-platforms ligt dat percentage echter nog lager: 0,2 procent. Een uitzondering vormen commerciële sites, want AI-platforms leiden gebruikers directer naar websites waar ze een aankoop kunnen doen wanneer ze eenmaal een aanbeveling doen.
ChatGPT domineert GenAI-landschap
Binnen het generatieve AI-landschap is de dominantie van ChatGPT groot. Het platform neemt namelijk 80 procent van al het generatieve AI-verkeer voor zijn rekening. Googles Gemini volgt op afstand met tien procent. Die dominante positie komt vooral door de manier waarop mensen het platform gebruiken.
Gebruikers zetten ChatGPT namelijk niet in voor entertainment of online shopping, maar maken gebruik van de AI-dienst om antwoorden op vragen te krijgen of creativiteit en productiviteit te stimuleren. Die brede inzetbaarheid plaatst het naast bekende grootmachten als Google en Facebook. Van de tien meest bezochte websites wereldwijd is ChatGPT momenteel het enige generatieve AI-platform.