De Britse auto-industrie heeft in september een historisch dieptepunt bereikt: de laagste productie in 70 jaar. Oorzaak is een grootschalige cyberaanval op Jaguar Land Rover (JLR), die de productie van de fabrikant ruim vijf weken volledig stillegde.
Historisch dieptepunt
De aanval, die in augustus plaatsvond, dwong JLR om zijn IT-systemen uit te schakelen en de productie op alle locaties te stoppen, waaronder de drie Britse fabrieken in Solihull, Wolverhampton en Halewood. Als gevolg daarvan rolden er in september geen enkele Jaguar of Land Rover van de band.
Productiedaling
Volgens cijfers van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) daalde de totale autoproductie in het Verenigd Koninkrijk met 27 procent, tot iets meer dan 51.000 voertuigen. Niet eerder sinds 1952 werden er in een september zo weinig auto’s geproduceerd. Zelfs niet tijdens de pandemie. De SMMT benadrukte dat de productiedaling vrijwel volledig te wijten is aan JLR, aangezien andere fabrikanten stabiele productiecijfers meldden.
De economische schade van de cyberaanval is enorm. Onderzoek van het Cyber Monitoring Centre (CMC) schat de totale kosten op 1,9 miljard pond, waarmee het incident wordt beschouwd als de meest schadelijke cyberaanval in de Britse geschiedenis. Zo’n 5.000 bedrijven zouden direct of indirect zijn getroffen, en volgens de CMC zal een volledige hersteloperatie pas in januari 2026 zijn afgerond.
Productie
JLR, de producent van onder meer de Jaguar I-Pace en de Range Rover Sport, is na Nissan de tweede autoconstructeur van het land. Het bedrijf meldt dat de productie inmiddels gefaseerd wordt hervat, maar erkent dat de impact nog maanden voelbaar zal blijven.
De totale voertuigproductie, inclusief bestelwagens, daalde in september met bijna 36 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot ongeveer 54.300 voertuigen. Ook de export kreeg een klap: het aantal geëxporteerde voertuigen zakte met 24,5 procent, waarbij de belangrijkste afzetmarkten, de EU, de VS, Turkije, Japan en Zuid-Korea, minder leveringen ontvingen.
Geen verrassing
SMMT-topman Mike Hawes noemde het resultaat “geen verrassing”, gezien het volledige productieverlies bij de grootste autofabrikant van het land.
“Hoewel de situatie langzaam verbetert, staat de sector nog altijd onder enorme druk”, aldus Hawes.
Tot en met september zijn in 2025 582.250 voertuigen geproduceerd, 15,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.