Drie op de tien marketeers wantrouwen organisaties die AI gebruiken voor content

Drie op de tien marketeers wantrouwen organisaties die AI gebruiken voor content

Steeds meer bedrijven zetten kunstmatige intelligentie in voor hun marketing, maar dat blijkt niet zonder risico. Uit een nieuw onderzoek van digitaal bureau NOBEARS blijkt dat 30 procent van de marketing-, sales- en communicatieprofessionals organisaties die AI gebruiken voor tekst, foto’s of video’s als onbetrouwbaar ervaart. Hoewel de helft erkent dat AI marketing goedkoper maakt, gelooft een groot deel niet dat de kwaliteit er beter van wordt.

Wantrouwen

Toch lijkt de inzet van AI niet meer te stoppen. Veertig procent van de ondervraagden verwacht dat hun organisatie binnen drie jaar het grootste deel van de afbeeldingen op de website met AI zal genereren. Bovendien schrijft de helft van de professionals nu al een kwart van hun marketingteksten met hulp van AI-tools.

Vindbaarheid in AI-tools

Een opvallende verschuiving speelt zich af op het gebied van online zichtbaarheid. Waar vier op de tien marketeers nog vooral via Google zoeken naar bedrijven en producten, geeft inmiddels 61 procent aan ook via AI-tools te zoeken. Dat betekent dat bedrijven niet langer alleen op zoekmachines vindbaar moeten zijn, maar ook via Artificial Intelligence Optimization (AIO).

Volgens het onderzoek denkt 43 procent van de professionals dat bedrijven binnen vijf jaar simpelweg onvindbaar zullen zijn als ze niet investeren in AIO. Toch blijkt er nog veel onduidelijkheid over hoe dat precies werkt: 57 procent weet niet hoe ze de vindbaarheid van hun organisatie in AI-tools kunnen verbeteren. Bovendien gebruikt 43 procent nog altijd geen SEO, terwijl dat juist de basis vormt voor zichtbaarheid in zowel zoekmachines als AI-platforms.

Geen doel op zich

Volgens Pim de Brock, CTO bij NOBEARS, laat het onderzoek een opvallende paradox zien: “Veel marketeers vinden organisaties die AI inzetten minder betrouwbaar, terwijl ze er zelf al volop gebruik van maken. AI moet geen doel op zich zijn, maar een middel dat je traint in jouw tone of voice, doelgroep en merkwaarden.”

De Brock benadrukt dat SEO en AIO hand in hand gaan: “Zonder sterke SEO-content verschijn je niet in AI-resultaten. Dit is hét moment om beide strategieën te combineren voor blijvende online zichtbaarheid.”

Het onderzoek werd in april 2025 uitgevoerd door Panelwizard onder 550 marketing-, sales- en communicatieprofessionals die (mede)beslissend zijn binnen hun organisatie.