Een jarenlang omkoopschandaal binnen KPN komt aan het licht. Vier medewerkers van het telecombedrijf zijn ontslagen nadat bleek dat zij zich door een leverancier hebben laten fêteren met luxe reizen, elektronica en valse facturen. De omvang van de fraude loopt in de tonnen.
Valse facturen
Volgens een woordvoerder van KPN heeft het bedrijf na intern onderzoek direct maatregelen genomen. “We hebben aangifte gedaan, de betrokken medewerkers zijn ontslagen en ons inkoopproces is grondig tegen het licht gehouden”, aldus KPN. Het Openbaar Ministerie doet strafrechtelijk onderzoek; de zaak loopt nog.
De praktijken kwamen aan het licht door een civiele rechtszaak tussen IT-bedrijven Vooruit Groep en Four IT. Laatstgenoemde, inmiddels onderdeel van Vooruit, bleek jarenlang gunstige KPN-contracten te hebben binnengehaald via steekpenningen aan medewerkers van het telecombedrijf. Forensisch accountants van Grant Thornton legden de constructies bloot.
Bevoordelen
Uit hun rapport blijkt hoe Four IT, onder leiding van vader en zoon Chris (61) en Tim Olivier (34), sinds 2015 bedragen van in totaal circa €800.000 gebruikte om KPN-medewerkers te bevoordelen. Onder het mom van ‘potjes’ en ‘strippenkaarten’ werden privé-uitgaven verborgen in de boekhouding. De gelden gingen op aan meerdaagse trips naar Formule 1-races in Barcelona, iPhones, iPads en zelfs een Porsche Cayenne.
Facturen liepen via persoonlijke BV’s van de betrokken KPN’ers, waaronder AppData BV, die valse rekeningen indiende bij Four IT. In een van de onderzochte betalingen wordt bijvoorbeeld €12.049,59 toegeschreven aan ‘uitdeukwerk’, dat in werkelijkheid een Porsche betrof.
Fraude
Four IT wist volgens koper Vooruit Groep niets van de fraude. Het bedrijf wil daarom ruim €6,6 miljoen van de overnamesom van €17 miljoen terug. De Oliviers ontkennen elke vorm van corruptie en eisen juist nog €1,5 miljoen aan achterstallige betalingen en loon.
De rechtbank in Den Haag oordeelde dat het onderzoeksrapport van Grant Thornton betrouwbaar is en dat er daadwerkelijk sprake was van omkoping. KPN heeft inmiddels een schadeclaim van €1 miljoen bij Four IT ingediend en dreigt de samenwerking te beëindigen als er geen betaling volgt.
Op 8 oktober verschijnen de partijen opnieuw voor de rechtbank. Dan moet blijken wie uiteindelijk opdraait voor de schade – en hoe diep de rot binnen de IT-keten van KPN werkelijk ging.