Zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven heeft Google Analytics een nieuwe functie: Consent Signal Ratings. En dat kan per gegevensstream.
De nieuwe functie is een soort scorekaart voor privacynaleving. Het geeft scores voor je instellingen voor de toestemmingsmodus. GA4 geeft een Consent Signal Rating weer per gegevensstroom. De tool categoriseert de implementatie als Uitstekend of Goed. Mogelijk komen er nog meer statussen, maar die zijn er nog niet.
In Analytics zijn ze vindbaar via: Admin > Instellingen voor het verzamelen en wijzigen van gegevens > Toestemming
Instellingen Google Analytics bijwerken
Thomas Eccel, hoofd Google Ads bij JvM IMPACT, deelde update op LinkedIn. Eccel raadt iedereen vanwege de nieuwe functie aan de instellingen te controleren en bij te werken. Dat is vooral raadzaam voor wie actief is in de EU, zeker voor Amerikaanse bedrijven.
De functie in Google Analytics is onderdeel van de verscherpte handhaving op de naleving van privacy van het bedrijf. Dit geldt ook voor het blokkeren van ‘Conversies bijhouden’ voor adverteerders die de toestemmingsmodus niet correct implementeren.
De nieuwe Consent Signal Rating geeft een duidelijk overzicht op streamniveau of je instellingen voldoen aan de normen van Google. Is de beoordeling niet Uitstekend is, kan het zijn dat de advertentieprestaties en toeschrijvingsgegevens eronder lijden. Dat gebeurt vooral in privacygereguleerde regio’s zoals de EU.
Is je gegevensstream dus Goed en niet Uitstekend, controleer dam de instellingen voor de toestemmingsmodus of GTM. Probleem is vaak onjuiste of gedeeltelijke implementaties.
Tip:
- Meta stimuleert adverteerders om Google Analytics te integreren