2min Gadgets

Google maakt toegang tot AI Mode eenvoudiger – mogelijk nieuwe standaard in zoeken

Google maakt toegang tot AI Mode eenvoudiger – mogelijk nieuwe standaard in zoeken

Google werkt aan een wijziging in zijn zoekmachine waarmee gebruikers AI Mode gemakkelijker als standaard kunnen instellen. Daarmee vervangt deze AI-gedreven zoekoptie de traditionele lijst met blauwe links. Hoewel de functie voorlopig optioneel blijft, groeit de verwachting dat AI Mode in de toekomst de norm kan worden.

AI Mode

AI Mode is een geavanceerde versie van Google Search, gebaseerd op grote taalmodellen. In plaats van enkel zoekresultaten in de vorm van links weer te geven, vat de modus informatie van het web samen en biedt antwoorden die verder gaan dan losse verwijzingen. Het systeem kan bovendien tabellen, grafieken en schema’s genereren, complexe vragen beantwoorden, afbeeldingen verwerken en zelfs ondersteuning bieden bij het schrijven van code.

Van optie naar voorkeur

Op dit moment verschijnt AI Mode nog als extra tabblad links van de standaardoptie ‘All’. Gebruikers kunnen er dus per ongeluk mee in aanraking komen en zo langzaam wennen aan de nieuwe manier van zoeken. In een bericht op X liet Logan Kilpatrick, product lead bij Google AI Studio, doorschemeren dat AI Mode mogelijk de standaard zou worden. Kort daarna verduidelijkte Robby Stein, VP Product bij Google Search, dat dit niet voor iedereen geldt: er komt een optie voor gebruikers die AI Mode als voorkeur willen instellen.

Dat zou betekenen dat de klassieke blauwe links verdwijnen uit het startscherm, maar ze blijven toegankelijk via een ‘Web’-tab, helemaal aan het einde van de zoekbalk.

Onzekerheden en kritiek

De vraag is niet of, maar wanneer Google AI Mode voor iedereen standaard maakt. Analisten sluiten niet uit dat dit in 2026 kan gebeuren. Toch worstelt het bedrijf nog met de gevolgen voor zijn advertentiemodel. Google test momenteel advertenties in AI Mode en in AI Overviews, en probeert adverteerders te overtuigen van de nieuwe aanpak.

Zorgwekkend

Voor uitgevers en bloggers is de ontwikkeling zorgwekkend. Google claimt dat AI-samenvattingen “kwalitatief betere” klikken opleveren, maar hard bewijs ontbreekt. Onderzoek van Pew toont zelfs aan dat gebruikers minder vaak doorklikken wanneer er een AI-samenvatting zichtbaar is.

Met zo’n 90 prcocent marktaandeel in zoekopdrachten blijft Google bepalend voor miljarden bezoekersstromen. Verschillende onafhankelijke uitgevers bespreken daarom de oprichting van een soort ‘NATO for News’ om samen op te treden tegen de mogelijke existentiële bedreiging van AI-gedreven zoeken.