3min Ondernemen

Helft bedrijven transportsector is voorbereid op autonome agents

Helft bedrijven transportsector is voorbereid op autonome agents

AI lijkt ook zijn weg te vinden in transportbeheer, onder andere door het gebruik van autonome agents. Uit onderzoek blijkt dat daarin voor veel bedrijven nog wel een lange weg te gaan is.

Transport is erg belangrijk voor supply chains, maar transportbeheer wordt steeds complexer. Producten moeten op tijd worden geleverd, maar dat moet steeds sneller gebeuren. Er is strenge wetgeving rondom duurzaamheid die gevolgd dient te worden, er zijn capaciteits- en kostenefficiënties om rekening mee te houden en er ligt druk op de levertijd, want die moet steeds korter zijn.

AI speelt grote rol, maar kent grote uitdagingen

Kunstmatige intelligentie kan ook een grote rol gaan spelen in de transportsector, mits dat goed wordt geïmplementeerd. Daarin liggen nog veel (opstart)problemen weten we dankzij een nieuw onderzoek. Zo denkt 61% van de onderzochte organisaties dat volledig autonome agents de komende vijf jaar zelfstandig kunnen handelen om specifieke doelen te bereiken. Zo’n ‘agent’ is een geavanceerde vorm van AI die door middel van zelfstudie zijn eigen prestaties in de gaten kan houden en constant verbeterd.

Lees ook: Vertrouwen en samenwerking bepaalt volgend tijdperk agentic AI

Slechts 37% heeft nu al AI en een vorm van machine learning geïntegreerd in hun TMS, oftewel Transport Management Systeem. Zo’n softwaresysteem wordt gebruikt door bedrijven om te helpen bij het optimaliseren van processen in het transport en het beheren en plannen daarvan.

Bijna de helft van de respondenten (48%) geeft aan dat ze goed voorbereid zijn voor het gebruik van autonome agents, maar ook noemt bijna elke organisatie dat ze problemen zien of verwachten te gaan zien. Het gaat dan om tekort aan vaardigheden (49%), integratieproblemen (44%) en issues met de kwaliteit en beschikbaarheid van data (44%).

Veel bedrijven lijken dus goed voorbereid te zijn op de komst van autonome agents, maar moeten hier zeker nog naar kijken. Herzien ze hun AI-strategieën niet, dan lopen ze het risico om mogelijk (onomkeerbaar) marktaandeel te verliezen.

Meer resultaten van het onderzoek

Volgens veel van de onderzochte bedrijven is duurzaamheid een onderwerp waar veel druk op ligt. Dat wordt dan ook het vaakst genoemd als beperking die de komende vijf jaar impact zal hebben op prestaties op zakelijk gebied. Een modern TMS kan daarbij uitkomst bieden door data zichtbaar en functioneel te maken. Daardoor kan het worden gebruikt om vooruitgang te meten en naleving aan te tonen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat:

  • 61% verwacht dat TMS volledig autonome Agentic AI gaat gebruiken in de komende vijf jaar die onafhankelijk kan handelen om specifieke doelen te bereiken
  • Door 48% van de organisaties wordt meer dan 10% van hun logistieke transport-budget gebruikt om fouten en verstoringen op te sporen
  • 34% zegt dat duurzaamheid een belangrijke plek inneemt in de operationele planning, 30% in inkoopbeslissingen en 31% biedt tot slot klimaatvriendelijke brandstofoplossingen
  • Organisaties maken weinig gebruik van tools voor historische trendanalyse (38%), geautomatiseerde boekhouding en aanbestedingen (36%) of realtime detectie van de vraag (35%).

Het wereldwijde onderzoek werd gehouden in opdracht van Manhattan Associates door onderzoeksbureau Vanson Bourne onder 1450 senior-medewerkers in Europa, Australië en Noord- & Zuid-Amerika. Die personen werken in sectoren als levensmiddelen, groothandel, detailhandel en consumentenproducten.