2min Ondernemen

Helft Nederlandse bedrijven ziet zichzelf als early adopter van AI

Helft Nederlandse bedrijven ziet zichzelf als early adopter van AI

AI gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het zakenleven, want het kan het werk een stuk makkelijker, sneller en eenvoudiger maken. Dan moet kunstmatige intelligentie natuurlijk wel goed worden geïmplementeerd worden bij bedrijven en daar is nu een onderzoek over gehouden in Nederland.

Dat onderzoek werd gehouden onder 517 professionals die verantwoordelijk zijn voor AI binnen organisaties van meer dan 50 medewerkers. Meer dan de helft van de respondenten gaf aan zichzelf te beschouwen als ‘early adopter’ van AI. Opvallender is misschien dat pas 15% kunstmatige intelligentie volledig heeft geïntegreerd in de bedrijfsprocessen. De meest gebruikte AI-toepassingen volgens onderzoek zijn data-analyse en het genereren van inzichten (48%) gevolgd door procesautomatisering (35%) en product- of dienstontwikkeling (34%).

Strategische ambities zijn groot

Er is dus nog een kloof te overbruggen tussen ambitie en uitvoering. Ambities op het gebied van AI-implementatie zijn wel groot. Zo beschouwt 90% van de ondervraagde organisaties AI cruciaal voor de toekomst. 56% van de respondenten zegt dat er al een AI-strategie is ontwikkeld voor het bedrijf waar ze werken en 40% gaf aan daar tijdens het onderzoek mee bezig te zijn.

Een procent gaf aan dat ze terughoudend zijn om AI te implementeren en dat pas doen als dat echt noodzakelijk is. De meest voorkomende AI-toepassingen zijn data-analyse en het genereren van inzichten (48%), procesautomatisering (35%) en product- of dienstontwikkeling (34%).

Tip: AP wil registratieplicht voor algoritmes en AI-systemen

De implementatie van AI binnen een bedrijf heeft als grootste uitdaging het gebrek aan kennis en expertise (33%). Dat uit zich vooral in de AI-geletterdheid van werknemers aldus het onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de bedrijven geen stappen heeft gezet om medewerkers hierin op te leiden, terwijl ze wel de verplichting van de EU AI Act kennen. Ongeveer een op de tien (13%) respondenten zegt dat het bedrijf waar ze werken hiervan wel op de hoogte is en ook voor een trainingsprogramma heeft gezorgd.

Tomas van de Nieuwendijk, directeur Conclusion AI 360 zegt dat de echte uitdaging niet ligt bij het starten van AI-initiatieven, maar juist bij het opschalen daarvan. “Organisaties moeten durven kiezen voor een langetermijnstrategie in plaats van ad-hoc experimenten en moeten investeren in de AI-geletterdheid van hun medewerkers.”