2min Personeel

Helft werknemers vreest eenzaamheid door meer AI op werk

Helft werknemers vreest eenzaamheid door meer AI op werk

Ruim de helft van de Nederlandse werknemers (54 procent) verwacht dat collega’s zich sneller eenzaam voelen als AI een nog prominentere rol krijgt op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van Europese IT-dienstverlener Fellowmind onder 1100 werknemers. Menselijk contact blijft cruciaal, vooral bij taken waarbij empathie vereist is.

Vier op de tien Nederlandse werknemers vrezen dat kunstmatige intelligentie een bedreiging vormt voor het persoonlijke contact met collega’s. Opvallend genoeg denkt bijna de helft (48 procent) van de ondervraagden tegelijkertijd dat AI de relatie tussen collega’s niet zal veranderen. Er is wel vrees voor minder contact, maar er wordt ook verwacht dat dat geen impact heeft op de onderlinge band.

De zorgen over eenzaamheid komen op een moment dat eerder Fellowmind-onderzoek al aantoonde dat 62 procent van de werknemers AI gebruikt op het werk. Veel van die toepassingen vinden echter nog incidenteel plaats en niet op dagelijkse basis.

Voorkeur voor mens boven machine

Meer dan driekwart van de ondervraagden bij het nieuwe onderzoek verkiest een menselijke collega boven een AI-assistent wanneer er hulp nodig is. Vooral bij situaties die om persoonlijk contact vragen, blijft de mens duidelijk in het voordeel.

Menselijk contact wordt als onvervangbaar gezien bij informele, spontane gesprekken (67 procent) en het communiceren met medewerkers die worstelen met motivatie of stress (60 procent). Ook bij het bespreken van ontwikkeling (55 procent) en het geven van feedback of kritiek (47 procent) is dat het geval. Een op de vijf respondenten (18 procent) verwacht wel dat AI binnen vijf jaar een meer empathische rol zal zijn dan mensen.

Balans tussen efficiëntie en menselijkheid

“Een gezonde AI-strategie vraagt om aandacht voor zowel technologische mogelijkheden als voor de menselijke kant van werk,” stelt Martien Merks, CEO van Fellowmind Nederland. “Werknemers geven duidelijk aan dat contact, aandacht en vertrouwen onmisbaar blijven in hun werk. Door AI in te zetten voor tijdrovende en repetitieve taken, creëert het juist ruimte voor het menselijke aspect van het werk.”

Merks benadrukt dat organisaties technologie zo moeten inzetten dat het mensen helpt, zonder dat de werkvloer aan sociale waarde verliest. Alleen dan ontstaat er een duurzame balans tussen efficiëntie en menselijkheid. Dit onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Fellowmind onder ruim 1100 Nederlandse werknemers die AI gebruiken bij organisaties met meer dan honderd medewerkers.