2min Ondernemen

IBM-topman: consultancybedrijven moeten softwarebedrijven worden om AI-tijdperk te overleven

IBM-topman: consultancybedrijven moeten softwarebedrijven worden om AI-tijdperk te overleven

Consultancybedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden als softwarebedrijven om te overleven in het AI-tijdperk van kunstmatige intelligentie. Dat zegt Mohamad Ali, hoofd van IBM Consulting, in een interview met de Financial Times. Volgens Ali verandert de sector fundamenteel door de opkomst van AI, waardoor adviesbureaus worden ingehaald door technologiebedrijven én geconfronteerd met groeiend scepticisme van klanten.

AI-tijdperk

Ali keerde twee jaar geleden terug naar IBM met de opdracht om de adviesdivisie te transformeren tot een ‘service-as-a-software’-bedrijf, waarin duizenden digitale AI-agenten routinetaken uitvoeren met minimale menselijke tussenkomst. Eerst binnen IBM zelf, daarna bij klanten. “De toekomst van consultancy is een hybride van mensen en software — en dan bedoel ik: heel veel software”, aldus Ali. “Bedrijven die dat niet doen, zullen verdwijnen.”

Herstructureringsplannen

Traditioneel hielpen consultants bedrijven door herstructureringsplannen te maken of software van derden te implementeren. Nu taken steeds vaker worden overgenomen door semi-autonome AI-systemen, moeten adviesbureaus bepalen welke tools ze zelf bouwen en hoe ze talloze digitale agenten kunnen laten samenwerken. Grote namen als Deloitte, KPMG en McKinsey werken al aan eigen AI-platformen die klanten op maat gemaakte digitale oplossingen beloven.

Strategie

Volgens Ali zullen ook softwarebedrijven deze markt betreden. “Onze strategie is om zo snel mogelijk een groot deel van ons werk via deze agenten te leveren en onze business te transformeren tot een softwarebedrijf”, zegt hij.

De hoop is dat AI de adviessector uit een periode van stagnatie trekt: IBM’s consultingtak liet dit jaar geen groei zien, tegenover vijf procent groei bij hardware en negen procent bij software. Ali wijt dit deels aan bedrijven die zelf fors investeren in AI en aan economische onzekerheid, waaronder bezuinigingen van de Amerikaanse overheid.

Externe expertise

Toch verwacht Ali dat bedrijven uiteindelijk weer externe expertise zullen zoeken. Hij verwijst naar een MIT-studie waaruit blijkt dat 95 procent van de generatieve AI-projecten geen financieel rendement opleverde. “Ze zullen hulp nodig hebben om AI echt effectief te maken”, zegt hij.

Ali benadrukt dat de kracht niet meer ligt in de grote taalmodellen zelf, maar in de toepassingen die daarop worden gebouwd. Binnen IBM leverde die aanpak al 3,5 miljard dollar aan besparingen op dankzij geautomatiseerde processen in honderden afdelingen.