2min Security

Japanse biergigant Asahi wil in februari normale logistiek hervatten na grote cyberaanval

Japanse biergigant Asahi wil in februari normale logistiek hervatten na grote cyberaanval

De Japanse drankenproducent Asahi Group, bekend van het populaire biermerk Super Dry, verwacht pas in februari 2026 weer volledig normaal te kunnen leveren. Het bedrijf werd eind september zwaar getroffen door een grootschalige cyberaanval die leidde tot verstoringen in het gehele logistieke en administratieve proces. Hoewel Asahi aangeeft dat het merendeel van de distributie tegen die tijd weer zal functioneren, zullen sommige producten dan nog steeds niet beschikbaar zijn voor verzending.

Cyberaanval

De aanval vond plaats op 29 september en had grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. Bestel- en leveringssystemen lagen tijdelijk stil, terwijl ook callcenters en interne communicatie hinder ondervonden. Volgens Asahi is niet alleen de bedrijfsvoering geraakt: persoonlijke gegevens van maar liefst 1,52 miljoen klanten zijn mogelijk gelekt. Daarnaast zouden gegevens van 114.000 zakelijke contacten en 275.000 huidige en voormalige werknemers, inclusief familieleden, zijn blootgesteld. Tot nu toe zijn deze gegevens nog niet online opgedoken, liet het bedrijf weten.

Asahi is daarmee het nieuwste slachtoffer in een reeks van internationale cyberaanvallen op grote bedrijven. Eerder dit jaar werden onder meer autofabrikant Jaguar Land Rover en retailketen Marks & Spencer getroffen. In beide gevallen leidde dat tot tijdelijke sluiting van fabrieken en opschorting van online diensten.

Impact

De impact van de aanval op Asahi is ook merkbaar in de financiële planning van het bedrijf. De publicatie van de jaarcijfers over 2025 wordt ruim 50 dagen uitgesteld. Ook de kwartaalcijfers over het derde kwartaal, die normaal op 12 november zouden verschijnen, zijn minstens anderhalve maand uitgesteld. Volgens CEO Atsushi Katsuki kan de onderneming “niet vermijden dat de resultaten verslechteren”, maar blijft de langetermijnstrategie ongewijzigd.

Schade zichtbaar in verkoopcijfers

Hoewel de productie in de week na de aanval opnieuw werd opgestart in zes fabrieken, kampte de Japanse markt met tekorten aan Asahi-producten in supermarkten, restaurants en bars. De schade is duidelijk zichtbaar in de verkoopcijfers: de omzet van drie belangrijke binnenlandse divisies van Asahi daalde in oktober met tien procent tot 40 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

De aanval werd op 9 oktober opgeëist door de ransomwaregroep Qilin. Asahi bevestigde dat het bedrijf geen losgeld heeft betaald en dat het de autoriteiten blijft ondersteunen bij het onderzoek. De fabrikant benadrukt dat het prioriteit geeft aan het beschermen van klantgegevens en het herstellen van vertrouwen: “Onze systemen moeten niet alleen werken, ze moeten veilig zijn”, aldus Katsuki.