De markt voor virtuele mobiele aanbieders in Nederland blijft groeien en vooral Lebara profiteert. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 waren er in totaal 6,4 miljoen actieve simkaarten bij virtuele aanbieders, een stijging van 1,9 procent ten opzichte van een halfjaar eerder. Daarmee is deze groep nu goed voor bijna 28 procent van de totale mobiele markt, zo blijkt uit het nieuwste Dutch Mobile Virtual Operators-rapport van Telecompaper.
MVNO-markt
Binnen die groep is het vooral Lebara die zijn positie verstevigt. Het bedrijf groeit hard in het postpaidsegment en is inmiddels goed voor ruim een derde van de totale MVNO-markt, die bestaat uit zowel postpaid- als prepaid-gebruikers. Daarmee laat het concurrent Lyca Mobile, dat bijna een kwart van de markt bedient, achter zich. Ook 50+ Mobiel doet het goed en zag zijn aandeel stijgen naar bijna acht procent van de MVNO-markt. De groei van beide aanbieders wijst op een toegenomen vraag naar flexibele, prijsbewuste mobiele diensten onder specifieke doelgroepen zoals jongeren en ouderen.
Marktaandeel
De onafhankelijke MVNO’s, de aanbieders zonder eigen netwerk, hadden samen 2,8 miljoen actieve sims in gebruik. Dat is goed voor ruim twaalf procent van de totale mobiele markt. Dat aandeel ligt iets hoger dan in de vorige meting, maar is bijna twee procentpunt lager dan een jaar geleden. Belangrijkste reden: Youfone is na de overname door KPN geen onafhankelijke speler meer, maar valt sindsdien onder de zogenoemde tweede merken van netwerkaanbieders.
Die tweede merken, waaronder ook Simyo en Hollandsnieuwe, hebben inmiddels samen 3,6 miljoen sims in omloop. Hun aandeel in de totale mobiele markt bedraagt nu ruim vijftien procent.
Prepaid-sims
Opvallend is verder dat het aantal prepaid-sims bij alle virtuele aanbieders blijft dalen. Minder dan één op de vijf virtuele simkaarten is nog prepaid. Ook het aantal actieve MVNO-aanbieders liep terug, onder meer door het verdwijnen van Telesur, Bliep en Jumbo Mobiel.