Meta past advertentiebeleid aan na druk vanuit Brussel

Meta past advertentiebeleid aan na druk vanuit Brussel

Meta heeft laten weten gebruikers van Facebook en Instagram binnenkort de keuze te bieden voor het tonen van minder gepersonaliseerde advertenties. Dit heeft het moederbedrijf van de diensten besloten om zo een aankomende boete te ontlopen.

Het beleid moest wel aangepast worden om nieuwe boetes vanuit Brussel te voorkomen schrijft Bloomberg. Eerder werd vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden. In april van dit jaar werd er nog een boete opgelegd van 200 miljoen euro aan het bedrijf. Gebruikers kregen namelijk geen optie te zien waarbij persoonlijke data niet werd gebruikt voor het tonen van advertenties. Er kon alleen gekozen worden tussen het gebruik van Instagram of Facebook met gerichte advertenties of een gratis, maar betaalde variant, zonder promotionele inhoud.

Meta liet toen wel weten te komen met een vernieuwde gratis versie waarbij persoonlijke data minder zou worden gebruikt voor gerichte advertenties. Brussel ging daarmee akkoord, maar moest wel onderzoeken of die versie wel aan alle gestelde voorwaarden van de Digital Markets Act zou voldoen.

Volgens de Europese Commissie worden de nieuwe abonnementsmogelijkheden in januari aanstaande gepresenteerd. “Meta zal gebruikers de keuze geven tussen: instemmen met het delen van al hun gegevens en volledig gepersonaliseerde advertenties zien, of ervoor kiezen om minder persoonlijke gegevens te delen voor een ervaring met beperkte gepersonaliseerde advertenties.”

Ook eerste boete uitgedeeld voor overtreding Digital Services Act

Vorige week werd door de Europese Commissie ook de eerste boete uitgedeeld voor het overtreden van de Digital Services Act, die in 2023 werd ingevoerd. De boete van 120 miljoen euro werd opgelegd aan X (voormalig Twitter), onder andere vanwege misleidende blauwe vinkjes waarmee je kunt checken of een account wel of niet geverifieerd is door de dienst.

De Digital Markets Acts heeft als focuspunt concurrentie en eerlijkheid. Dat wordt gedaan door grote techbedrijven te reguleren en zo machtsmisbruik te voorkomen. De Digital Services Act richt zich op de veiligheid en verantwoordelijkheid van online-platforms. Gebruikersrechten beschermen is daarbij een doel, evenals strijden tegen illegaal gepubliceerde inhoud.